İran' da Türk giyim ürünlerinin satışı ve İranlı müşterilerin giyim endüstrisine ve Türk markalarına yönelik tutumun değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NAVID NOROUZI

Danışman: Mehmet Sağlam

Özet:

İran'ın giyim pazarı yüzeysel olarak incelendiğinde, İran'ın milli üretiminin desteklenmesi amacıyla, Türk giyim eşyasının ithal edilmemesine ilişkin kanunların varlığına rağmen, İran'ın giyim pazarı yıllardır bu ülke adına çeşitli Türk markaları ve taklit ürünlerle doldurulmuştur. İranlı tüketicilerin görüşlerinden de İran mallarının düşük fiyata rağmen Türk mallarının itibarı ve kalitesine göre iyi bir yere sahip olmadığı sonucuna varılabiliyor. Bu araştırmada İran'daki Türk giyim satışlarının değerlendirilmesi ve İranlı tüketicilerin Türk giyim sektörüne ve Türk markalarına yönelik tutumu araştırılmıştır. Bu araştırma amaç ve yöntem açısından betimleyici ve ilişkili olarak uygulanmıştır. Araştırmanın istatistiksel evrenini oluşturan 223 kişi örneklem olarak seçilmiştir. Bu araştırma için on iki hipotez oluşturulmuş ve IBM SPSS ver. 27.0 gerçekleştirilmiş ve hipotezler ki-kare yöntemiyle test edilmiştir. Sonuçlara göre İranlı müşterilerin Türk kıyafeti satın almalarındaki temel motivasyonu bu giysinin yüksek kalitesidir. İran'a Türk kıyafetleri ithal etme lisansının Türkiye'ye gelen İranlı turist hacmi üzerinde özel bir etkisi olmayacak. İran'a Türk giyim ithalatı lisansı alınması ve iki ülke İran ve Türkiye'nin bu alanda ticari ve yönetimsel iş birliği ve ticari planlaması yapılması, İranlı ve Türk giyim üreticileri arasında rekabetçi bir pazarın oluşturulması her iki ülkenin ticari kalkınmasına faydalı olacaktır. Her iki ülkenin ekonomisine de pek çok fayda sağlayacak ve İran'ın hazır giyim sektörünün durumunu iyileştirecektir.