Mağazalarda müzik kullanımının satın alma davranışına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ERMAN GÜLBAĞ

Danışman: ÖYMEN ENGİNDENİZ GÖZDE

Özet:

Bu çalışmanın amacı, mağazalarda müzik kullanımının satın alma davranışına etkisini tüketici bağlamında açıklamaktır. Ayrıca bu çalışma ile, müziğin tüketici davranışları üzerindeki etkisini vurgulamak da amaçlanmaktadır. Müzik, geniş kullanımı, izleyicinin uyarılmasını ve etkilenmesini geliştirme kabiliyeti nedeniyle pazarlamada önemli bir arka plan özelliği olarak görülmektedir. Müzik, pazarlama iletişiminde, mesajı zenginleştirmek için sıklıkla kullanılmakta olup, bir reklamda en çok uyarıcı bileşen olabilmektedir. Müzik, tüketicinin duygusal durumunu olumlu yönde harekete geçirmek için kullanılan potansiyel bir çevresel işaret olarak algılanmaktadır. Yapılan çalışmalar, müziğin reklam konusunda olumlu bir tutuma yol açabileceğini ve daha sonra bu olumlu tutumu markaya aktarabileceğini göstermektedir. Pazarlama iletişiminde müziğin duygusal, uyarıcı yönleri, potansiyel olarak çözülmemiş, karar vermeyen tüketicilerden oluşan bir kitle üzerinde ikna edici bir araç olabilmektedir. Pazarlama iletişiminde, firmalar sundukları ürün ve hizmetler için ideal marka imajını oluşturmak amacıyla binlerce tekniği kullanmaktadırlar. Bir pazarlama iletişiminde, dikkate alınmayan hiçbir ayrıntı bulunmamaktadır. Bu nedenle, pazarlama iletişimi kararlarında müzik giderek daha önemli hale gelmektedir. Bir mağazada, reklamda, bir web sitesinde çalan müzik türleri, bir ürünün görüntüsünü ve nihayetinde bir ürünün satılıp satılmayacağını etkileyebilir. Etkili bir şekilde kullanılan ve uygulanan müzik, bir şirketin veya ürünün markalaşma ve pazarlama çabalarına büyük ölçüde katkıda bulunabilir. Bu yüzden müziğin pazarlama üzerindeki etkisinin araştırılması, hem araştırmacılar hem de sektör yöneticileri için faydalı bilgiler sağlayacaktır. Çalışma kapsamında 210 kişinin katıldığı bir anket yapılmış ve anket ile mağaza atmosferindeki arka plan müziğinin, pazarlama iletişimine katkısı tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucuna göre mağaza müziğinin tüketicinin satın alma davranışları üzerinde etkisi olduğu tespit edilmiştir.