Effectiveness of internal audit in monitoring controls for assessment of risk - a Gambian public sector case study


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: HADDY LOUM

Danışman: BİÇER ALİ ALTUĞ

Özet:

ABSTRACT The main purpose of this study is to identify the determinants of internal audit effectiveness and it is based upon a case study on one of the largest public institutions in the Gambia. The study examines how independent variables such as internal auditor’s competence, management support to internal auditors, availability of an audit committee and continuous professional development influence the effectiveness of the internal audit department. The source of the required data is from ten staff of the internal audit department of the organization under study. Qualitative data is collected through semi-structured interview of all participants to ensure detailed information has been collected. The findings of the study highlight that internal auditor’s competence, management support to internal auditors, availability of an audit committee and continuous professional development strongly influence the effectiveness of the internal audit department of the organization under study. However, the result of this study is limited and cannot be generalized. Keywords: determinants, internal auditors, internal audit effectiveness, internal audit department. ÖZET Bu çalışmanın temel amacı, iç denetimin etkililiğinin belirleyicilerini belirlemek ve Gambiya'daki en büyük kamu kurumlarından birinde yapılan bir vaka çalışmasına dayanmaktadır. Çalışma, iç denetçinin yetkinliği, iç denetçilere yönetimin desteği, bir denetim komitesinin mevcudiyeti ve sürekli mesleki gelişim gibi bağımsız değişkenlerin iç denetim bölümünün etkinliğini nasıl etkilediğini incelemektedir. Gerekli verilerin kaynağı, incelenen organizasyonun iç denetim departmanının on personelinden alınmıştır. Niteliksel veriler, ayrıntılı bilgilerin toplandığından emin olmak için tüm katılımcılarla yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanır. Bulgularda, iç denetçinin yeterliliğinin, iç denetçilere yönetim desteğinin, denetim komitesinin mevcudiyetinin ve sürekli mesleki gelişimin, incelenen kurumun iç denetim bölümünün etkinliğini güçlü bir şekilde etkilediği görülmektedir. Ancak bu çalışmanın sonucu sınırlıdır ve genellenemez. Anahtar Kelimeler: belirleyiciler, iç denetçiler, iç denetim etkinliği, iç denetim departmanı. TABLE OF CONTENTS ABSTRACT. iii ÖZET . iv ACKNOWLEDGEMENT. v LIST OF TABLES . ix LIST OF FIGURES. x LIST OF ABBREVIATIONS . xi 1. INTRODUCTION . 1 1. 1 Introduction . 1 1. 2 Background . 1 1. 3 Problem Statement. 1 1. 4 General Objective . 2 1. 4. 1 Specific Objectives . 2 1. 5 Research Questions . 2 1. 6 Significance of the Study. 2 1. 7 Organization of the Paper. 3 2. LITERATURE REVIEW. 4 2. 1 Introduction . 4 2. 2 Internal Control. 4 2. 3 Objectives of Internal Control. 6 2. 4 Elements of Internal Control. 7 2. 5 Internal Audit. 9 2. 5. 1 Objectives of Internal Audit. 11 2. 6 Relationship Between Internal Control and Internal Audit . 11 2. 7 Risk Assessment. 13 2. 8 Effectiveness of Internal Audit. 14 2. 8. 1 Internal Auditor’s Competence. 14 2. 8. 2 Management Support to Internal Auditors. 16 2. 8. 3 Audit Committee. 17 2. 8. 4 Continuous Professional Development of Internal Auditors. 18 2. 9 Emperical Review. 19 2. 10 Conceptual Framework. 21 3. THE GAMBIA CONTEXT. 22 3. 1 Introduction . 22 3. 2 Internal Audit Function in Public Organizations in the Gambia. 23 3. 3 Gambia Revenue Authority (GRA) . 23 3. 3. 1 Operational Department. 23 3. 3. 2 Office of the Commissioner General. 25 3. 4 Chapter Summary . 25 4. RESEARCH DESIGN AND METHODOLOGY. 27 4. 1 Introduction . 27 4. 2 Research Design. 27 4. 3 Data Collection Process. 28 4. 3. 1 Population and Sampling . 29 4. 3. 2 Data Collection Instrument. 29 4. 3. 3 Preparing an Interview Guide . 30 4. 4 Conducting the Interview . 30 4. 4. 1 Recording the Interview. 31 4. 4. 2 Probing. 31 4. 4. 3 Finishing the Interview. 31 4. 5 The Analysis Process. 32 4. 6 Chapter Summary . 32 5. DATA ANALYSIS ANS FINDINGS . 33 5. 1 Introduction . 33 5. 2 Summary of Interviewee’s Characteristics . 33 5. 3 Analysis of the Case Study Evidence. 34 5. 3. 1 Internal Auditor’s Competence. 35 5. 3. 2 Management Support to Internal Auditors. 37 5. 3. 3 Audit Committee. 42 5. 3. 4 CONTINUOUS PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF INTERNAL AUDITORS. 46 5. 3. 5 CHALLENGES FACED BY INTERNAL AUDITORS. 50 5. 4 Summary of Findings. 51 6. CONCLUSION, RECOMMENDATION, AND LIMITATION . 54 6. 1 Introduction . 54 6. 2 Conclusion. 54 6. 3 Recommendation. 55 6. 4 Limitations. 56 7. REFERENCES . 57 APPENDIX B: Letter to GRA. 66 APPENDIX C: Approval letter . 67