Moda tasarımı öğrencilerinin giyim modası ve sosyal medya ilişkisine yönelik yaklaşımları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: PINAR TOKLU

Danışman: BAYBURTLU IRMAK

Özet:

ÖZET Bu çalışmada, Yürütülen bu araştırma, marka ve sosyal medya arasındaki ilişkinin, küresel ve dijital dünyanın en büyük iletişim silahlarından biri olan sosyal medya platformu kapsamında değerlendirilmesi temeline dayanmaktadır. Sosyal medya ve marka arasındaki ilişkisel boyut, moda markaları kapsamında kurulmuş ve eş zamanlı olarak bu ilişkide günümüzde birçok marka tarafından başvurulan influencer pazarlama yönteminin ve bu pazarlama yönteminin temel aktörü olan influencerların aracı rolü değerlendirilmiştir. Araştırma gözlem, önceki araştırmaları derleme şeklinde ve anket çalışması yapılarak yürütülmüştür. Anket sonuçları SPSS programının 26. Versiyonu ile grafik ve tablolar hazırlanarak sunulmuştur. Elde edilen tüm veriler derlenerek değerlendirilmiştir. Araştırmanın sınırlılığını; Beykent Üniversitesi, Haliç Üniversitesi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Marmara Üniversitesi ve Yeditepe Üniversitesi’nde tekstil ve moda tasarımı bölümlerinde öğenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda varılan temel sonuç, sosyal medya pazarlamasının marka bilinirliği ve sürekliliği hususunda etkin rol oynadığı ve influencerlar vasıtası ile yürütülen bu süreçlerin markalaşmaya, marka bilinirliğine ve nihai olarak satışlara etkisinin olumlu olduğu şeklindedir. Anahtar Kelimeler: Influencer, marka, moda, sosyal medya. ABSTRACT In this study, This research is based on the evaluation of the relationship between brand and social media within the scope of social media platforms, wich is the most significant communication weapons of the global digital world. The relationship between social media and the brand has been established by fashion brands. In this relationship, the mediator role of the influencer marketingmethod, which is used by many brands today and influencers, who are the main actor of this method, have been evaluated. The research was carried out in the form of observation, compisation of previous researches and survey. The survey results were presented by preparing graphics and tables with the 26th version of the SPSS program. All the data obtained were complied and evaluated. The limitations of the research consist of students studying in textile and fashion design departments at Beykent University, Haliç University, Istanbul Aydın University, Istanbul Commerce University, Marmara University and Yeditepe University. The main conclusion reached in the research is that social media marketing plays an active role in brand awareness and continuity and that these processes carried out through influencers have a positive effect on branding, brand awareness and ultimately sales. Keywords: Brand, fashion, influencer, social media. İÇİNDEKİLER İÇİNDEKİLER . i ÖZET . ii ABSTRACT . iii TEŞEKKÜR . iv ŞEKİLLER . v ÇİZELGELER. vi 1. GİRİŞ . 1 2. LİTERATÜR ÖZETİ . 5 2. 1. Giyim ve Modayı Etkileyen Faktörler . 5 2. 2. Giyim Modasının Gelişimi . 6 2. 2. 1. Temel yaklaşım ve kuramlar . 8 2. 2. 2. Giyim modasının küreselleşmesi . 11 2. 2. 3. Giyim modasının dijitalleşmesi . 13 2. 2. 4. Türkiye’de giyim modasının tarihi ve güncel durumu . 14 2. 3. Türkiye’de Giyim Endüstrisinde Markalaşma . 17 2. 3. 1. Markanın tanımı ve markalaşmanın önemi . 18 2. 3. 2. Markalaşma sürecinde tasarım ve tasarımcı . 20 2. 3. 3. Giyim endüstrisinde markalaşmayı etkileyen faktörler . 29 3. KAVRAMSAL OLARAK SOSYAL MEDYA . 31 3. 1. Sosyal Medya Tanımı . 32 3. 2. Sosyal Medyanın Özellikleri ve Araçları . 34 3. 3. Sosyal Medya Uygulamaları . 36 3. 4. Sosyal Medyanın Pazarlama Aracına Dönüşmesi . 40 3. 4. 1. Sosyal medya pazarlaması nedir? . 41 3. 4. 2. Sosyal medya pazarlamasının avantajları ve dezavantajları . 44 4. SOSYAL MEDYA VE GİYİM MODASI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN MARKALAŞMA VE SOSYAL MEDYA INFLUENCERLARI ÇERÇEVESİNDE İNCELENMESİ . 46 4. 1. Araştırmanın Amacı . 46 4. 2. Araştırmanın Yöntemi . 46 4. 3. Araştırmanın Sınırlılıkları . 47 4. 4. Sosyal Medya ve Marka İlişkisi . 51 4. 5. Influencer ve Etkileşim Düzeyleri . 58 4. 6. Sosyal Medya ve Tüketici Davranışları Asındaki İlişkiler . 62 4. 7. Sosyal Medya ve Moda Arasındaki Bağın İncelenmesi ve Influencer Etkisi . 65 5. SONUÇ VE ÖNERİLER . 73 KAYNAKLAR . 76 EKLER. 83 EK A. Anket soruları . 84 ÖZGEÇMİŞ . 88