Çocuk kitapları okuma alışkanlığı edinmenin çocuğun eğitim sürecinde ve daha sonraki yaşamı üzerindeki etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SÜLEYMAN EZBER

Danışman: POYRAZ MUSTAFA

Özet:

Bu tezde kitap okuma alışkanlığı edinmenin çocukların eğitim sürecinde ve sonraki yaşamı üzerindeki etkileri belirli kriterler çerçevesinde incelenmiştir. Erken yaşta edinilen düzenli kitap okuma alışkanlığının ilerleyen yaşlarında bireye okul, iş başta olmak üzere yaşamın belirli alanlarında neler kattığı ve düzenli okuma eyleminin sosyokültürel yaşamda ne gibi değişikliklere sebep olduğu araştırılmıştır. Okuma eylemi eğitim sosyolojisi ve kültür sosyolojisi bağlamında değerlendirilmiş; okuma ve kültür butemelde irdelenmiştir. Ayrıca Pierre Bourdeiu’nün kültürel sermaye kavramı üzerinde durulmuş, belirli bir habitusun içerisindeki ailelerin ekonomik sermaye ile kültürel sermaye edinimi arasındaki ince çizgideki tercihlerinin kısa tarihsel sonuçları üzerinde çalışılmıştır. Nitel araştırma deseni kullanılan araştırmaya veri toplamak için yaklaşık 15 sene önce İstanbul ili Bahçelievler ilçesindeki özel bir ortaokulda yoğun bir şekilde kitap okuma programlarına katılan 10 kişi ile görüşülmüştür. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanan veriler içerik analizi tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma neticesinde erken yaşlarda kitap okuma alışkanlığı edinen çocuklardaki kitap sevgisinin genellikle ilerleyen yıllarda da devam ettiği ve okuma alışkanlığının kişinin ilerleyen yaşamını sosyokültürel anlamda olumlu etki ettiği görüşmüştür. Düzenli olarak kitap okuyan çocuklar geleceğin bilinçli sanat tüketicisi haline gelmektedir. Ayrıca 10-12 yaşarası olarak tanımlanan geç çocukluk döneminde kazanılan okuma alışkanlığının başta okuduğunu anlama olmak üzere kişiye okul hayatında ve iş yaşamında birçok faydalı yetkinlik kazandırdığı gözlemlenmiştir. İş dünyasının başarılı bir çalışan ve etkin bir yöneticiden beklediği bazı yetkinliklerin kişideki gelişiminde çocukluk dönemi düzenli kitap okuma alışkanlığının önemli etkisi görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Okuma alışkanlıkları, çocuk kitapları, okuma grupları, okuma etkinlikleri