Siyasi partilerin seçim dönemindeki sosyal medya reklamlarının seçmenler üzerindeki etkisi: 2019 yerel seçimleri İstanbul ili örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NURBÜKE KUDALAK

Danışman: ÖZTÜRK RUKİYE GÜLAY

Özet:

ÖZET 21. yüzyılda teknolojinin gelişmesiyle birlikte internet hayatın vazgeçilmez bir parçası haline gelmiştir. Özellikle Web 2. 0 ile tek yönlü iletişimden çift yönlü iletişime geçildikten sonra insanlar internet üzerinden yazılanları okumakla kalmayıp artık yorum yapmaya başlayabilmiş ve birbirleriyle fikir alışverişinde bulunabilmiştir. Mobil veri sayesinde etkileşim büyük bir ivme kazanmış ve anlık paylaşım siteleri olan sosyal medya platformlarını neredeyse tüm sosyo-ekonomik gruplar kullanmaya başlamıştır. İletişim alanında çift yönlü iletişimi sağlayan bu sosyal medya platformları, siyasetçilere seçmenlerine daha kolay, daha hızlı ve etkileşimli bir iletişim için büyük bir fırsat sağlamıştır. Siyasetçiler için en önemli olgu, seçmenleriyle iletişim halinde olarak seçim stratejilerini onların isteklerini, düşüncelerini ve sorunlarını dikkate alarak planlayıp aralarında bir bağ oluşturmaktır. Siyasal reklamlar ise siyasilerin ve partilerin seçmenlerine kendilerini ve savlarını etkili şekilde iletmelerini sağlayan en önemli araçlardan biridir. Bu durumda, sosyal medya araçları kullanılarak yapılan siyasal reklamların seçmenleri ne ölçüde etkilediği önemli bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu bağlamda çalışmada 2019 İstanbul’daki yerel seçimlerde yapılan siyasi içerikteki sosyal medya reklamlarının seçmenler üzerinde yarattığı etki, kantitatif araştırma yöntemlerinden çevrim içi anket yöntemi kullanılarak ortaya çıkarılmaya çalışılacaktır. Anahtar Kelimeler: Siyasal İletişim, Siyasal Reklam, Sosyal Medya Reklamları, Yerel Seçim ABSTRACT With the development of technology in the 21st century, the internet has become an indispensable part of life. Especially, thanks to Web 2. 0, communication has changed from one-way to two-way, an example people not only read articles on the internet but also they can comment and exchange ideas with each other. By the invention of smartphones, interaction has gained momentum and almost every segment of society has started to use social media platforms, which are instant sharing sites. These social media platforms, which provide two-way communication, especially in the area of communication, have provided politicians opportunity for their voters to communicate easily, rapidly and more interactively. The most important point for politicians is to plan their election strategies focusing on their problems, wishes, and thoughts in communication with their voters and creating a bond between them. Political advertisements are essential tools that anticipate politicians and parties to effectively communicate themselves and their arguments to their voters. In this circumstances, the extent to which political advertisements made using social media tools affect voters is an essential issue. In this context, the study will try to reveal how social media advertisements with political content made in the Local Elections in Istanbul in 2019 have an effect on the voters by using the online survey technique, one of the quantitative research methods. Key Words: Political Communication, Political Advertising, Social Media Ads, Local Election İÇİNDEKİLER ÖZET. ii ÖNSÖZ. iv TABLO LİSTESİ. x ŞEKİLLER LİSTESİ. xiv KISALTMALAR . xvi GİRİŞ . 1 BİRİNCİ BÖLÜM MARKALAR AÇISINDAN SOSYAL MEDYA REKLAMCILIĞININ ÖNEMİ 1. 1. Kavramsal Olarak Dijital Reklamcılık . 4 1. 2. Dijital Reklam Türleri . 8 1. 2. 1. İnternet Reklamcılığı. 8 1. 2. 1. 1. Web Sitelerinin Reklam Aracı Olarak Kullanılması . 11 1. 2. 1. 2. Web Sayfalarında Verilen Reklamlar. 13 1. 2. 1. 3. E-Posta Reklamları . 19 1. 2. 2. Arama Motoru Reklamları . 20 1. 2. 3. Video Reklamlar . 21 1. 2. 4. Mobil Reklamcılık . 22 1. 2. 5. Oyunsal Reklam Uygulamaları. 26 1. 2. 6. Sosyal Medya Reklamları . 29 1. 3. Dijital Reklamların Özellikleri ve Markalara Sağladığı Faydalar. 43 1. 3. 1. Reklamın Her Yerde Bulunabilirliği. 46 1. 3. 2. Etkileşim ve Karşılıklılık . 46 1. 3. 3. Kişiselleştirme. 47 1. 3. 4. Kendiliğinden Yayılım (Wom / E-wom) . 48 1. 3. 5. Ölçümleme . 49 1. 3. 6. Maliyet Avantajı. 51 1. 4. Dijital Reklamların Hedef Kitlesi. 52 1. 5. Markaların Sosyal Medya Reklamlarına Yönelme Nedenleri. 57 1. 6. Sosyal Medya Reklamcılığının Önemi. 58 1. 7. Dünyada ve Türkiye’de Sosyal Medya Kullanıcıları ve Sosyal Medya Reklamlarının Kullanıcılar Üzerindeki Etkileri . 59 İKİNCİ BÖLÜM SİYASAL İLETİŞİM KAMPANYALARINDA DİJİTAL REKLAMCILIĞIN KULLANIMI VE SEÇMEN DAVRANIŞLARI 2. 1. Kavramsal Açıdan Siyasal İletişim . 70 2. 2. Siyasal İletişimin Önemi . 77 2. 3. Siyasal İletişimle İlişkili Alanlar. 78 2. 3. 1. Siyasal Propaganda . 79 2. 3. 2. Siyasal Halkla İlişkiler. 82 2. 3. 3. Lobicilik Faaliyetleri. 84 2. 3. 4. Siyasal Reklamcılık. 85 2. 3. 5. Siyasal Pazarlama. 88 2. 4. Siyasal İletişim Kampanyalarında Marka . 90 2. 4. 1. Marka Olarak Siyasi Partiler. 93 2. 4. 2. Marka Olarak Siyasi Liderler. 94 2. 5. Siyasal İletişim Kampanyalarında Markanın Önemi . 96 2. 6. Siyasal İletişim Kampanya Süreci. 98 2. 7. Siyasal İletişim Kampanyalarında Reklamın Önemi . 103 2. 8. Siyasal Reklam Türleri. 106 2. 8. 1. Pozitif Siyasal Reklamlar. 106 2. 8. 2. Negatif Siyasal Reklamlar. 107 2. 8. 3. Doğrudan Saldırı Reklamları . 110 2. 8. 3. 1. Karşılaştırmalı Saldırı Reklamları . 110 2. 8. 3. 2. İmalı Saldırı Reklamları. 110 2. 9. Siyasal Reklamcılıkta Kullanılan İletişim Araçları. 111 2. 9. 1. Geleneksel Medya. 112 2. 9. 1. 1. Radyo. 113 2. 9. 1. 2. Televizyon . 114 2. 9. 1. 3. Gazete ve Dergiler . 116 2. 9. 1. 4. Broşürler, El İlanları ve Seçim Bültenleri . 117 2. 9. 1. 5. Açık Hava Reklam Araçları. 118 2. 9. 2. Dijital Medya . 119 2. 10. Siyasal Reklamlarda Sosyal Medya Kullanımının Önemi . 123 2. 11. Türkiye’deki Seçmenlerin Demografik Yapısı ve Siyasal Reklamların Seçmen Davranışı Üzerine Etkileri . 127 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM TÜRKİYE’DEKİ SİYASİ PARTİLERİN SEÇİM DÖNEMİNDEKİ SOSYAL MEDYA REKLAMLARININ SEÇMENLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ 3. 1. Araştırmanın Konusu ve Önemi. 136 3. 2. Araştırmanın Amacı . 137 3. 3. Araştırmanın Kapsamı ve Sınırlılıkları . 137 3. 4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi . 137 3. 5. Araştırmanın Yöntemi. 138 3. 6. Araştırmanın Hipotezleri. 138 3. 7. Araştırmanın Geçerliliği ve Güvenirliği. 139 3. 8. Araştırmanın Bulguları. 140 3. 8. 1. Demografik Özelliklere İlişkin Bulgular . 140 3. 8. 2. Sosyal Medya, İnternet Kullanımı ve Siyasi Partilere İlişkin Bulgular…. . 141 3. 8. 3. Politik Katılım Ölçeğine İlişkin Bulgular . 163 3. 8. 4. Sosyal Medyanın Siyasal Bir İletişim Aracı Olarak Kullanımına Yönelik Bulgular . 173 3. 9. Araştırmanın Sonucu. 181 SONUÇ. 187 KAYNAKÇA . 191