Endonezya Ulusal Haber Ajansı Antara’nın haberlerinde Türkiye’nin tasarımının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Medya Ve İletişim Sistemleri Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Navia Izzatı

Danışman: FÜSUN ALVER

Özet:

Özet İletişim teknolojisi ile iletişim, uluslararası haber alışverişine imkan veren uluslararası iletişime geliştirilmiştir. Bireyler ve ülkeler arasındaki etkileşim de daha kolay hale gelmektedir. Kitle iletişim araçları, tüm dünyaya hızlı bir şekilde bilgi ve haber yayabildiği için uluslararası iletişim pratiğinde çok önemli bir role sahiptir. Aynı zamanda yabancı ülkelerle ilgili bilgi oluşumuna katkı sağlayan araçlardan biri olur. Kitle iletişim araçları kamusal imaj ve fikir oluşturma gücüne sahip olduğundan, bir ülkenin belirli bir imajını temsil edebilir. Bir ülkenin uluslararası kamuoyu tarafından nasıl görüldüğü, uluslararası düzeyde bir ülkenin kimliğinin önemli bir faktörüdür. Uluslararası haberleri almanın yollarından biri de haber ajanslarıdır. Birçok medya kuruluşu, uluslararası haberlerini yayınlamak için uluslararası veya ulusal haber ajanslarına güvenmektedir. Haber ajansı, bir ulus devletin uluslararası düzeyde güvenilir görünmesi için bile önemli bir unsur haline gelmektedir. Endonezya ayrıca okuyucularına yerel ve uluslararası haberler sunan kendi ulusal ajansı Antara'yı kurmuştur. Antara'da yayınlanan konulardan biri de Türkiye ile ilgili haberler de dahil olmak üzere dış haberlerdir. Endonezya ve Türkiye ikili ilişkilerini Osmanlı İmparatorluğu döneminden beri kurmuştur. Türkiye ile ilgili haberler, yıl boyunca yaptıkları pek çok benzerlik ve işbirliği nedeniyle Endonezya halkı için önemli görülmektedir. Bu bakımdan Türkiye, egemen bir ülke olarak uluslararası perspektiften iyi bir imaja sahip olmak istemektedir. Bunu başarmak için, yabancı medyadaki haberler bir ülkenin uluslararası imajını şekillendirmenin yollarından biridir. Bu nedenle, Türkiye'nin haber ajanslarında ve yabancı medyada iyi bir şekilde temsil edilmesi önemlidir. Bu arka plana dayanarak, bu çalışma Türkiye'nin Endonezya ulusal haber ajansı Antara'da nasıl tasvir edildiğini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmada içerik analizi yapılmıştır. Bu çalışmada Türkiye'nin çatışmalı bir ülke olarak görüldüğü varsayılmaktadır. Araştırma sonucunda Türkiye, örnekleme döneminde Antara'da çıkan haberlerin çoğu askeri çatışmayla ilgili olduğu için çatışmalı bir ülke olarak görülmektedir. Anahtar kelimeler: uluslararası haberler, haber ajansları, Endonezya, Türkiye, temsil Abstract With communication technology, communication developed to international communication, which allows the international news exchange. Interactions between individuals and countries have also become easier. Mass media have a very important role in the international communication practice since it could spread information and news all over the world quickly. It also becomes one of the tools that contribute to the formation of knowledge regarding foreign countries. Since mass media have the power to form public image and opinion, it can represent a particular image of a country. How a country is seen by the international public is an important factor of a country’s identity at the international level. One of the ways to get international news is through news agencies. Many media institutions relying on international or national news agencies to publish their international news. News agency even becomes an important element for a nation-state to appear reliable at the international level. Indonesia also set up its own national agency, Antara that offers local and international news to its readers. One of the topics published in Antara is foreign news, including news about Turkey. Indonesia and Turkey have set up their bilateral relationship since the Ottoman Empire period. Based on their many similarities and cooperation throughout the year, news regarding Turkey is considered important for the Indonesian public. In this regard, Turkey as a sovereign country wants to have a good image from the international perspective. To achieve that, news in foreign media is one of the ways to shape a country’s international image. Therefore, it is important for Turkey to maintain good representation in news agencies and foreign media coverage. Based on that background, this study aims to examine how Turkey was depicted in the Indonesian national news agency, Antara. Content analysis was performed in this study. During this study, it is assumed that Turkey was seen as a conflicted country. As the result of the study, Turkey is seen as a conflicted country since most of the news in Antara during the sample period was mostly about military conflict. Key words: international news, news agencies, Indonesia, Turkey, representation İÇİNDEKİLER Özet . ii Abstract . iii İÇİNDEKİLER . iv TABLO LİSTESİ . vi ŞEKİL LİSTESİ . vii KISALTMALAR . viii GİRİŞ . 1 1. ENDONEZYA’YA GENEL BİR BAKIŞ . 7 1. 1. Endonezya’nın Tarihçesi . 7 1. 2. Endonezya'nın Siyasi Yapısı . 10 1. 3. Endonezya’nın Ekonomik Yapısı . 12 1. 4. Endonezya’nın Coğrafi Durumu . 13 1. 5. Endonezya’nın Sosyal - Demografik Yapısı . 15 1. 6. Endonezya’nın Kültürel Yapısı . 16 2. ENDONEZYA İLE TÜRKİYE ARASINDAKI İLİŞKİLER . 17 2. 1. Tarihsel Gelişim Sürecinde Endonezya ? Türkiye İlişkileri . 17 2. 2. Siyasi Alanda İlişkiler . 21 2. 3. Ekonomi Alanında İlişkiler . 23 2. 4. Sosyal ve Kültürel Alanda İlişkiler . 26 2. 5. Günümüzde Endonezya ve Türkiye İlişkisinin Gelişimi . 28 3. HABER AJANSLARININ ENFORMASYON ÜRETİM VE İLETİMİNDE ROLLERİ . 30 3. 1. Haber Ajansı Kavramı . 30 3. 2. İlk Haber Ajansları . 32 3. 2. 1. Ajans Havas . 34 3. 2. 2. Reuters . 35 3. 3. Uluslararası İletişim Düzeni ve Uluslararası Haber Ajanslarının İşlevi . 35 3. 3. 1. Uluslararası İletişim Düzeni . 36 3. 3. 2. Uluslararası Haber Ajansları ve İşlevleri . 43 3. 4. Ulusal Haber Ajansları ve İşlevleri . 52 3. 5. Diplomasi Aracı Olarak Haber Ajansları . 53 4. ENDONEZYA ULUSAL HABER AJANSI ANTARA’NIN ÜRETTİĞİ ENFORMASYONLARDA TÜRKİYE’NİN TASARIMI . 57 4. 1. Endonezya Ulusal Haber Ajansı: Antara . 57 4. 1. 1. Antara’nın Tarihçesi . 58 4. 1. 2. Antara’nın Kuruluş Misyonu . 59 4. 1. 3. Antara Haber Ajansı Organizasyon Yapısı . 60 4. 1. 4. Antara’nın Haber İçeriği Sınıflandırması . 61 4. 2. Araştırmanın Amacı . 63 4. 3. Araştırmanın Kapsamı ve Sınırları . 63 4. 4. Araştırmanın Sorusu ve Varsayımları . 64 4. 5. Araştırma Yöntemi Olarak İçerik Analizi . 64 4. 6. Antara’nın Türkiye İle İlgili Haberlerinin Niceliksel ve Niteliksel İçerik Analizi . 67 4. 6. 1. Haber Sayısı . 67 4. 6. 2. Haber Konuları . 69 4. 6. 3. Haber Uzunluğu . 74 4. 6. 4. Başlığın İçeriği . 76 4. 6. 5. Haberin İçeriği . 78 4. 6. 6. Haber Aktörü . 83 4. 6. 7. Haber Kaynakları . 88 4. 6. 8. Haberindeki Görseli . 92 4. 6. 9. Antara'daki Haberlere Göre Türkiye Tasarımı . 97 4. 6. 10. Antara'nın Haberlerine Göre Türkiye - Endonezya İlişkileri . 101 SONUÇ VE ÖNERİLER . 103 KAYNAKÇA . 107