Tüketicilerin mağaza özellikleri ve alışveriş keyfi değerlendirmelerinin mağaza sadakati oluşumuna etkisi: Kahve zincirlerinde bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: IŞIL DURMAZ

Danışman: YILDIRIM FİGEN

Özet:

Bu araştırma kapsamında perakende sektöründe tüketicilerin mağaza özellikleri ve alışveriş keyfi değerlendirmelerinin mağaza sadakati oluşumuna etkisinin incelenmesi amaçlamaktadır. Bu amaçla araştırmada İstanbul’daki kahve zincirleri üzerinde bir çalışma gerçekleştirilerek kahve zincirlerinin mağaza özellikleri ve alışveriş keyfi değerlendirmelerinin mağaza sadakati oluşumuna etkileri değerlendirilmiş ve bu değişkenlere etki eden faktörler belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma kapsamında basit rastgele örnekleme yöntemi çerçevesinde 365 kişilik bir örnekleme ulaşılmıştır. Ölçek (kişisel bildirim formu), 4 bölüm ve 65 sorudan oluşmaktadır. Araştırmada “Kahve Zinciri Tercihi” ile ilgili 4 soru, “Hizmetlere Karşı Geliştirilen Mağaza Sadakati ” ile ilgili 10 soru, “İlk Tercih Edilen Kafe Hakkında Görüşler” ile ilgili 43 soru ve “Demografik Bilgiler” ile ilgili 8 soru bulunmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde istatistiksel yöntemlerden faydalanılmıştır. Bu çalışma kapsamında faydalanılan istatistiksel yöntemler; Güvenilirlik Analizi, Frekans Dökümü, T Testi, Anova Analizi ve Faktör Analizidir. Sonuç olarak, katılımcıların ilk tercih ettikleri kafelerle ilgili görüşlerinde mağaza bağımlılığı ve satın alma noktasının eğlenebilirlik üzerinde etkili olduğu, mağaza atmosferinin, ürün özelliklerinin, hizmetlerin, tasarımın mağaza konumunun ve ürün fiyatlarının etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.