Kemal Sunal güldürülerinde karakterlerin temsili


Creative Commons License

Sunal G.

Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.11, sa.21, ss.519-526, 2012 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 11 Sayı: 21
  • Basım Tarihi: 2012
  • Dergi Adı: Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.519-526
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Keloğlan’ın saflığını, Nasreddin Hoca’nın uyanık hallerini günümüze taşıyarak onlara benzeyecek sanatçı tipi aranması, Kemal Sunal ve diğer komedyen tiplerini doğurmuştur. Özellikle, sinema izleyicisi Kemal Sunal’da beklentilerinin çoğunu bulduğu için filmlerine yoğun ilgi ve sevgi göstermiştir. Kemal Sunal filmleri çok çeşitli açılardan bakılarak incelenebilir. Kemal Sunal’ın bu denli sevilmesi, filmlerinin defalarca izlenmesine karşılık aynı keyfi vermesi de sıradan bir izlenme alışkanlığı olmadığını göstermektedir. Kemal Sunal filmlerinin güldürü ile birlikte gerçekleri ortaya koyduğu ve mevcut düzene gönderme yaptığı öngörülmektedir. Filmlerde yer alan olayların ve karakterlerin ise güncelliğini hiç yitirmediği saptanmıştır. Bu düşüncelerden yola çıkarak çalışmanın amacı Kemal Sunal güldürülerindeki karakterlerin temsili ve yaratılan bu karakterlerin toplumsal yapıdaki yeri, 3 örnek film üzerinden 3 karakter ile incelenecektir. Bu filmler; İlk olarak “Hababam Sınıfı” (1975, Ertem Eğilmez) ve halkın sevgisini kazandığı meşhur tipleme “İnek Şaban”. İkinci film olarak, Kemal Sunal’ın karakter oyunculuğuna ilk geçiş filmi olan “Zübük” (1980, Kartal Tibet) ve “Zübükzade İbraam”. Son olarak “Propaganda” (1999, Sinan Çetin) ve “Gümrük Memuru Mehdi”. Bu filmin önemi, hem Kemal Sunal filmografisinde son film olması açısından hem de bu filmle birlikte tamamen farklı bir Kemal Sunal ile karşılaşmış olduğumuzdan dolayı incelenmektedir.
The search for an actor who’s able to adapt Keloğlan’s naivety and Nasreddin Hodja’s smartness to todays world resulted with the born of Kemal Sunal and other comedians.Movie fans found much of their expectations especially in Kemal Sunal and therefore had an intense interest and love for his movies. Kemal Sunal movies can be analysed from many different aspects. Being so much loved and his movies being watched over and over again with the same pleasure shows us that it’s not a regular watching habit. Kemal Sunal movies are funny but at the same time includes the facts of life and criticize the system. The events and characters never gets out of date. This study intends to analyse the positions these symbolic and created characters have in society, with the help of 3 characters taken from 3 movies. The first one is “Hababam Sınıfı” (1975, Ertem Eğilmez) and the character İnek Şaban, which earned him the publics great sympathy, second is a transition movie “Zübük” (1980, Kartal Tibet) and “Zübükzade İbraam” and finally “Propaganda” (1999, Sinan Çetin) and “Gümrük Memuru Mehdi”. The importance of this third movie is that it’s the last work of his career and we observe a totaly different Kemal Sunal here.