PARAKENDE MAĞAZALARININ MARKA KİMLİĞİ ALTINDA TASARLANMASI


Creative Commons License

Topak V., Öztürk Demirtaş P.

Journal of Design, Architecture & Engineering (DAE), cilt.2, sa.2, ss.111-122, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 2 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2022
  • Dergi Adı: Journal of Design, Architecture & Engineering (DAE)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Legal Source, Asos İndeks
  • Sayfa Sayıları: ss.111-122
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Marka bir ürün grubunda belirli bir işletmenin ürününü diğer işletmenin ürününden ayırt etmeye yarayan herhangi

bir isim sembol ya da işarettir. Kişi isimleri ile özellikle kelimeler, biçim form, ses kelimeleri, rakamlar, ürünlerin

şekli veya kutuları gibi çizimle görüntülenebilen veya benzer biçimde ifade edilebilen, baskı yoluyla çıkabilen ve

artırılabilen bütün belirtilerdir. Perakende markalarının markayı ifade ederken kullandıkları unsurlar marka

kimliğini; ortakların ve tüketicilerin markaya yükledikleri manalar ise marka imgesini ve karakterini oluşturur.

Çalışmada mekânların markalaşmasının artık salt bir logo tasarımından daha fazlası olduğu açıklanmakta ve

incelenmektedir. Çalışma kapsamında marka kimliği içinde diğer marka aktarım unsurlarının tasarımının yapıldığı

kadar iç mekân tasarım anlamında da uygulanacak yöntemler ele alınmıştır. Marka kimliğine mağaza iç mekân

tasarımında özel yönleri değil bütünü bakımından göz önüne alınarak marka kimliği doğrultusunda bahsedilmiştir.

Mekânların işlevine göre müşteri davranışları belirlenerek oluşturulan konsept olgusunun etmenleri incelenmiştir.

Diğer taraftan da tüm iç ve dış ve çevresel bileşenler düşünülerek mağaza tarzı ve marka kimliği ile tasarlanması

gerekliliği ifade edilecek ve bu başlıklar altında genişletilecektir.

Çalışmanın sonucunda, tüketici beklentilerinin karşılandığı mekân tasarımlarında, marka kimliği ve markalaşma

unsurlarının önem taşımakta olduğu ortaya konulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Marka, İç Mekân Tasarımı, Mekânı Markalaştırma, Perakende, Marka Kimliği