Doğa Eğitimi Projelerinin Katılımcı Profili ve Yaygın Etkisinin Değerlendirilmesi: IDE Projeleri Örneği


Creative Commons License

OĞURLU İ., TÜRKOGUZ S., AKSU G. A.

İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, cilt.7, sa.5, ss.262-283, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 5
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.262-283
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada doğa eğitim projelerinin katılımcı profili ve yaygın etki ilişkisiaçısından değerlendirilmiştir. Bu çalışmada karma araştırma yöntemlerindenaçımlayıcı sıralı karma deseni kullanılmıştır. Bu desenin nicel değerlendirmeaşamasında doğa eğitimi projesi sürecinin başında ve sonunda anket formlarıuygulanmıştır. Nitel değerlendirme aşamasında da yarı-yapılandırılmış görüşmeformlarıyla proje sonunda katılımcılarla görüşmeler yapılmıştır. Bu çalışmanınkatılımcıları 2007-2014 yılları arasında TUBİTAK tarafından desteklenen Isparta’daDoğa Eğitimine (IDE-1,2,3,4,5,6) katılan öğretmenlerden oluşmaktadır. Çalışmanınsonucunda, katılımcıların projeye katılım amacının doğa eğitim projelerindegördükleri eğitim içeriklerini sadece derste kullanma, kendi bilgilerini yenilemeolduğu anlaşılmış ve bu nedenle yaygın etkinin sadece öğretmenlerin görev aldıklarısınıf içinde kaldığı görülmüştür. Doğa eğitim projelerinin yaygın etki kapsamındadeğerlendirilebilmesi için TUBİTAK’ın araştırmacıların kaydının tutulduğu bilgisistemine benzer katılımcı bilgi sistemi kurulması gerekmektedir.
The present study has evaluated the environmental education projects in terms of the relation between participant profile and widespread impact. In this study, an explanatory sequential design was used. At the beginning and end of EEP, questionnaires were conducted during the quantitative evaluation phase. As to the qualitative evaluation, participants were interviewed with semi-structured interview forms at the end of EEP. Participants are teachers who attended EEP in Isparta (IDE- 1,2,3,4,5,6), supported by TUBITAK between 2007-2014. As a result of the study, it was understood that the purpose of participants was to use the learning contents provided in EEP only during the course and to renew their knowledge. Therefore, the common effect remained limited only to the class which they lecture. Thus, it may be suggested that to facilitate the evaluation of EEP within the scope of widespread impact, TUBITAK should establish a database of information about the participants, similar to the system in which the CVs of the researchers are recorded.