Geleceğin Okulu: Okul Müdürlerinin Görüşlerine Göre Fenomenolojik Bir Çalışma


Creative Commons License

Halisdemir M., Parlar H., Çetin M.

İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, cilt.11, sa.4, ss.2434-2457, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 11 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.15869/itobiad.1072781
  • Dergi Adı: İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: ERIC (Education Resources Information Center), Index Islamicus, MLA - Modern Language Association Database, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.2434-2457
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Hızla küreselleşen dünyada değişimi yöneten eğitim kurumları sürekli devinim ve dönüşüm içindedir. Yeni öğrenme teknolojileri ve stratejileri, e-öğrenme ve sanal gerçeklik de dahil olmak üzere yenilikçi düşünme yaklaşımı eğitimin çehresini değiştirmektedir. Bu çalışmanın amacı; okul müdürlerinin görüşlerine göre, bugünün şartlarından yola çıkarak, geleceğin okullarına yönelik öngörülerde bulunmaktır. Bu amaç doğrultusunda geleceğin okullarının nasıl tasarlanması gerektiğine, tüm paydaşlarıyla birlikte geleceğin okulunun niteliksel özelliklerine odaklanmaktadır. Geleceğin okullarının nitelik ve nicelik açısından nasıl olması ve/veya tasarlanması gerektiği ile ilgili yarı yapılandırılmış görüşme soruları hazırlanmış ve bu sorular İstanbul’da görev yapmakta olan 15 okul müdürüne yöneltilmiştir. Araştırma, okul müdürlerinin görüşlerinden yola çıkmakta ve elde edilen verilerle yakın geleceğin okullarına dair öngörülerde bulunmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji desenine göre tasarlanan çalışmada fenomenoloji felsefesinden yola çıkılarak katılımcı görüşleri doğrultusunda konunun “öz”üne inilmek istenmiştir. Bu doğrultuda araştırmanın veri toplama aracı olarak tematik yapı belirleme formu hazırlanmıştır. Elde edilen veriler çözümlenmiş ve içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucu geleceğin okullarının vizyon ve misyonun “iyi insan yetiştirme” üzerine odaklanmasını, müfredat ve programlarının kişiye ve bölgelere göre hazırlanması gerektiğini ortaya çıkarmıştır. Bunlara ek olarak kişisel gelişimine yatırım yapan eğitimcilerin gelişmiş bir okul kültürü yaratmadaki rolüne ve iyi tasarlanmış okul kampüslerine duyulan ihtiyaca vurgu yapılmıştır. Sahadaki eğitim aktörlerinin görüşleri alınarak geleceğin okullarına yönelen bu çalışmanın çıkış noktası halihazırda uygulanan eğitim sistemidir. Buradan hareketle geleceğin okullarına dair öngörülerde ve önerilerde bulunulmuştur. Ayrıca geleceğin okulunun her açıdan -fiziki ve teknolojik bakımdan, öğretmen, öğrenci, lider ve politikacılar açısından ve müfredat bazlı- değerlendirdiği için ülkemizin eğitim politikasına katkı sağlaması umulmaktadır.
Educational institutions that direct change in the world rapidly becoming global are in constant motion and transformation. Innovative thinking approach which is brand new learning technologies and strategies including e-learning and virtual reality changes the look of education. The aim of this research is to make predictions about the future schools according to principle’s views and based on today’s conditions. For this purpose, the focus should be on how the future schools should be designed and how the qualitative characteristics should be. A set of semi-structured interview questions were prepared about how the schools of the future should be and/or be designed in terms of quality and quantity, and these questions were directed to 15 school principals working in Istanbul. The research is based on the opinions of school principals and makes predictions about schools in the near future with the data obtained. The study was planned according to the phenomenology pattern which is one of the qualitative research methods, and it was aimed to get to the core of the issue with the help of participants’ views. The data collection tool of the study, the thematic structure determination form. The data obtained were analyzed and subjected to content analysis. The result of the research revealed that the vision and mission of the schools of the future should focus on “raising decent people” and that their curriculum and programs should be prepared considering the person and the region. In addition, the emphasis was placed on the role of educators, who invest in their personal development, in creating an enhanced school culture and the need for well-designed school campuses. The point of origin of this study which faces the highest possibility in the future due to today’s real educational actors and their anticipation is the existing education system. With this perspective, the areas in need of rearrangement are referred and some predictions are made. Also, since the school of the future has been evaluated in many respects such as from the perspectives of physical and technological conditions, teacher, students, leaders and politicians and programs, it is expected that the study will contribute to the countries’ education policy.