Academic Platform Journal of Education and Change, cilt.6, sa.2, ss.299-318, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı öğrencilerin ortaokul eğitim programındaki
akademik başarılarına yönelik aşırı koruyucu ebeveyn görüşlerini
incelemektir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışma
fenomenoloji deseni ile tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları 2022-2023
eğitim-öğretim yılında İstanbul ili, Sancaktepe ve Üsküdar ilçelerindeki özel
ve devlet ortaokullarında okuyan öğrencilerin ebeveynlerinden
oluşmaktadır. Görüşmeye katılacak ebeveynleri tespit etmek amacıyla
Ebeveyn Aşırı Korumacılık Ölçeği kullanılmıştır. Buna ilaveten aşırı ebeveyn
görüşlerini ortaya koymak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Belirlenen 23 aşırı ebeveyn ile öğrencilerin ortaokul eğitim
programlarındaki başarılarına yönelik görüşmeler yapılmıştır. Verilerin
analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Elde edilen bulgular aşırı
koruyucu ebeveyn görüşleri çerçevesinde öğrencilerin akademik başarı
durumlarını, ortaokul eğitim programının öğrenci başarısına katkısını,
başarılı öğrenci özelliklerini, öğretmen özelliklerini, yönetici özelliklerini, veli
özelliklerini, aşırı ebeveynlik düzeylerini ve başarıya yönelik duygu
paylaşımlarını ortaya koymuştur. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin
akademik başarısını artırmaya yönelik ilgili eğitim programının ve
paydaşların gelişime açık yönlerinin bulunduğu tespit edilmiştir. Bu
doğrultuda araştırmacılara, uygulayıcılara ve velilere çeşitli önerilerde
bulunulmuştur.