Dijital Dünyanın Yeni Tüketicileri ve Hediyeleşme Geleneğinin Dijitalleşmesi


Öztürk R. G.

6.Uluslararası Multidisipliner Bilimsel Çalışmalar ve Küresel Uygulamaları Kongresi, Lisbon, Portekiz, 11 - 13 Nisan 2024

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: Lisbon
  • Basıldığı Ülke: Portekiz
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dijital dönemde mecralar kadar onu kullanan kullanıcıların da önem taşıdığı görülür. Dijital öncesi dönemde reklamveren işletmeden hedef kitleye doğru yönelen tek taraflı iletişim sona ermiş, dijitalleşmeyle daha interaktif, sesi daha çok yükselen, daha üretken, daha net bir kullanıcı yapısı karşımıza çıkmıştır. Günümüzün gelişen dijital ortamı ise, hediye verme ve alma şeklimizi değiştirmiştir. Geleneksel hediye verme uygulamaları, dijital hediye kartlarının yükselişiyle devrimsel bir etki yaratmıştır. Ulusal Perakende Federasyonu (National Retail Federation-NRF)’ndan elde edilen verilere göre son 5 yılda dijital hediye kartı satışlarında yılda ortalama %200 artış yaşanmıştır. Buna göre örneğin sadece 2022 yılında dijital hediye kartı satışlarında 15 milyar dolara ulaşılmıştır (Gu,2023).Dijital hediye vermenin sunduğu kolaylık, kişiselleştirme ve esneklik sunma özellikleri ve sosyal media alanındaki gelişmeler ise hediye alışverişi yapma şeklimizi ve hediyenin anlamını değiştirmiştir. Özellikle sosyal medyada ünlü fenomenlerin, video akımcıları ve influencerların yeni dijital hediyeleşme geleneğinin devamlılığında önemli bir yere sahip olduğu gözlenmiştir. Bu gelişmeler ışığında çalışmada betimsel bir yaklaşımla örnek çalışmalara dayanarak, dünyada hediyeleşme geleneğini dijitalleşmenin nasıl etkilediği ve pazarlama iletişimi çalışmalarının burada nasıl bir öneme sahip olduğu ortaya konmaya çalışılmış; gelecekte dijital mecralardaki gelişmelerden ve yeni neslin hediyeleşme geleneğine yükleyeceği anlamdan hediye kültürünün birebir etkileneceği ve sektör taraflarının buna şimdiden hazırlıklı olması gerekliliği bulgusu ortaya çıkmıştır.

Anahtar Kelimeler: Dijitalleşme, Yeni Tüketici, Hediye, Dijital Hediyeleşme, Pazarlama İletişimi 1911

In the digital era, it is seen that the users who use it are as important as the media. In the pre-digital era, one-sided communication from the advertiser business to the target audience has come to an end, and with digitalization, we have come across a more interactive, more vocal, more productive and clearer user structure. Today's evolving digital environment has changed the way we give and receive gifts. Traditional gift-giving practices have had a revolutionary impact with the rise of digital gift cards. According to data from the National Retail Federation (NRF), there has been an average annual increase of 200% in digital gift card sales in the last 5 years. Accordingly, for example, in 2022 alone, digital gift card sales reached $15 billion (Gu, 2023).The convenience, personalization and flexibility offered by digital gifting, and the developments in social media have changed the way we exchange gifts and the meaning of gifts. Especially in social media, it has been observed that famous phenomena, video streamers and influencers have an important place in the continuity of the new digital gifting tradition. In the light of these developments, in the study, based on case studies with a descriptive approach, it was tried to reveal how digitalization affects the tradition of gifting in the world and what importance marketing communication studies have here. It has been found that the gift culture will be directly affected by the developments in digital media in the future and the meaning that the new generation will attribute to the gifting tradition, and that the sector parties should be prepared for this in advance.

Keywords: Digitalization, New Consumer, Gift, Digital Gifting, Marketing Communication. 1912