İstanbul Eğitim Dergisi, cilt.1, sa.1, ss.146-160, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada, Türk edebiyatının ve eğitim tarihinin önde gelen isimlerinden Muallim Naci’nin 135 yıl önce kaleme aldığı Vezaif-i Ebeveyn adlı eserinin çocuk eğitimi ve ebeveynlik sorumlulukları bağlamında ayrıntılı bir analizi yapılmıştır. Osmanlı döneminde çocuk eğitimi ve ahlaki değerlerin aktarımı üzerine yapılan nadir çalışmalardan biri olan Vezaif-i Ebeveyn, özellikle ebeveynlerin çocuklarına karşı sorumluluklarını ve çocuk terbiyesi konusunda toplumda nasıl bir rol üstlenmeleri gerektiğini ele alması bakımından oldukça önemlidir. Naci, çocuk terbiyesine dair dönemin toplumsal, kültürel ve ahlaki değerlerini aktarmış ve ebeveynlerin sorumluluklarını şekillendiren unsurları titizlikle incelemiştir. Bu eserin incelenmesindeki temel amaç, Osmanlı dönemindeki çocuk terbiyesi anlayışına dair tarihsel bir perspektif sunmaktır. Modern toplumda aile yapısı, bireylerin sosyoekonomik koşulları, eğitim politikaları ve çocuk yetiştirme yaklaşımları oldukça değişmiş olsa da çocuk eğitimi ve ebeveyn sorumlulukları konusunda bazı temel değerlerin geçmişten günümüze sabit kaldığı gözlemlenmektedir. Bu bağlamda, Vezaif-i Ebeveyn çocuk terbiyesi alanında çalışmak isteyen araştırmacılar, eğitimciler ve akademisyenler için çok değerli bir kaynaktır. Dönemin toplumsal değerlerinin çocuk gelişimi üzerindeki etkilerini inceleyen araştırmacılar, bu eser üzerinden, modern pedagojik yaklaşımların kökenlerine dair ipuçları bulabilir. Tarihsel süreç içinde çocuk eğitimi ve ebeveyn sorumlulukları gibi konuların nasıl şekillendiğini analiz etmek, modern yaklaşımların anlaşılmasına katkı sağlayacaktır. Vezaif-i Ebeveyn çocuk gelişimi konusunda geçmiş ve günümüz arasında bir köprü kurarak ebeveynlerin çocukları üzerindeki sorumluluklarının tarihsel gelişimini kavramaya yönelik kapsamlı bir kaynak sunmaktadır.