YouTube Platformundaki Göç Anlatıları ve Temsil Stratejileri Üzerine Bir İnceleme


Soldan T.

TAM 4. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Antalya, Türkiye, 16 - 18 Mayıs 2025, (Yayınlanmadı)

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, “Amerika Kaderimmiş Eyvah Eyvah” isimli YouTube kanalının, 2023 yılında yayınladığı videolarda Amerika Birleşik Devletleri’ne kaçak yollarla göç eden bir Türk ailesinin dijital anlatılar yoluyla deneyimlerini nasıl aktardığını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın temel hedefi, dijital hikâye anlatımı, medya temsili ve göç iletişimi kuramları çerçevesinde göçmen deneyimlerinin çevrimiçi platformlarda nasıl temsil edildiğini anlamaktır. Bu amaç doğrultusunda nitel içerik analizi yöntemi kullanılmış ve kanalın 2023 yılı boyunca yayınlanmış tüm videoları analiz edilmiştir.

Analiz birimleri olarak videolardaki dil kullanımı, görsel sunum, anlatım biçimleri, tema ve izleyici etkileşimleri belirlenmiştir. Videoların içerik analizi, anlatıların genelinde aile dayanışması, umut, korku, fedakârlık ve yeni hayat kurma çabaları gibi temaların sıklıkla vurgulandığını göstermiştir. Kanal, göçmen kimliğini geleneksel medyada sıkça rastlanan mağduriyet ya da suç unsuru yerine; samimi, cesur ve mücadeleci bir aile profili üzerinden yeniden üretmektedir. Kullanılan dilin gündelik ve doğrudan olması, izleyicilerle empati kurmayı kolaylaştırmakta; görsel anlatımın amatörce fakat otantik tarzı ise dijital hikâyelerin gerçekçilik hissini artırmaktadır.

Ayrıca, kanalın izleyicilerle etkileşimi yoğun olarak kullanması, dijital diasporanın ve katılımcı kültürün tipik bir örneğini oluşturmaktadır. İzleyicilerin yorumları, hikâyelerin şekillenmesinde ve anlatının zenginleşmesinde aktif rol oynamakta, böylelikle hikâyelerin anlatıcı ve izleyici arasında ortaklaşa üretimi gerçekleşmektedir.

Çalışma dijital platformlardaki göçmen anlatılarının, göçmen kimliğinin medya temsili açısından alternatif bir çerçeve sunabileceğini ortaya koymaktadır. Gelecekte yapılacak çalışmalarda bu tür dijital anlatıların sosyal medyada göçmen algısını nasıl şekillendirdiği ve toplumsal söylemleri nasıl etkilediğinin daha derinlemesine araştırılması önerilmektedir.

This study aims to examine how the YouTube channel "Amerika Kaderimmiş Eyvah Eyvah" conveyed the experiences of a Turkish family migrating illegally to the United States through digital narratives published in 2023. The main goal of the research is to understand how migrant experiences are represented on digital platforms within the theoretical frameworks of digital storytelling, media representation, and migration communication. Using qualitative content analysis, all videos published by the channel throughout 2023 were systematically analyzed.

The analytical units consisted of linguistic usage, visual presentation, narrative styles, themes, and audience interactions within the videos. The content analysis revealed recurring themes such as family solidarity, hope, fear, sacrifice, and efforts to build a new life. The channel reconstructs migrant identity, moving away from common mainstream media portrayals of victimization or criminality, towards a sincere, courageous, and resilient family profile. The everyday and direct language used facilitated empathy with the audience, and the amateur yet authentic visual style enhanced the realism of these digital stories.

Additionally, the channel’s intensive use of audience interactions exemplifies digital diaspora and participatory culture. Viewer comments actively shape the storytelling process, enriching the narratives through a collaborative exchange between narrator and audience.

The study reveals that immigrant narratives on digital platforms can offer an alternative framework for media representation of immigrant identity. It is recommended that future studies investigate in more depth how such digital narratives shape the perception of immigrants on social media and how they affect social discourses.