Nuri Bilge Ceylan Sinemasında Ruhun Sembolik Yansımaları: Ağaçların Temsili ve Anlam Arayışı


Creative Commons License

Erutku B. Ü., Sunal Kızıl G.

Kritik İletişim Çalışmaları, cilt.6, sa.1, ss.195-214, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.53281/kritik.1466853
  • Dergi Adı: Kritik İletişim Çalışmaları
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Copernicus, Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.195-214
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnsanın en kadim dostu olan ağaç, dünya kültürlerinde ortak unsurlardan biridir. Eski

insanlar ağaçları, toprak altından gökyüzüne ulaşan boyu, uzun yaşamı ve yüceliği

nedeniyle Tanrı ile bağ kurmaya aracı olabilecek yüce bir varlık olarak düşünmüşlerdir.

Hayat ağacı kavramı, bütün inanç sistemlerinde yer almıştır. Efsanelere, mitolojilere

konu olan ağaç; doğaldır ki sanatta da yer bulmuştur. Edebiyattan resme, şiirden

felsefeye; fotoğraftan sinemaya, ağaç ya doğrudan ya da metaforik olarak anlam

katmanları oluşturmuştur. Türk sinemasının önemli isimlerinden olan fotoğraf kökenli

sinemacı, auteur yönetmen Nuri Bilge Ceylan filmlerinde doğaya ve doğanın

karakterlerle olan ilişkisine önem vermiştir. Yönetmen, anlatım dilini güçlendiren bir

öğe olarak da özellikle ağaç görselini kullanmayı tercih etmektedir. Ağaç, doğanın

döngüsü, hayatın geçiciliği ve aynı zamanda insanların içsel yolculuklarını temsil

etmektedir. Ceylan’ın filmlerinde yansıtmak istediği derin melankoli, yalnızlık ve

boşluk hissi; boş yollar, kar yağışı ve ağaç temasıyla örülmüştür. Mevsim geçişleri ve

dolayısıyla zamanın geçişi çoğu sahnede ağacın temsiliyeti ile görülmektedir. Onun

sinemasında ağaçların temsili ve anlamı, sadece görsel bir motif olarak kalmaz; aynı

zamanda anlatısını destekleyen ve güçlendiren bir unsurdur. Bu eksende çalışmanın

amacı, Ceylan’ın görsel anlatıda sıklıkla kullandığı motiflerden biri olan ağaçların

sinemasındaki yerini ve anlamını analiz etmek ve metaforik olarak kullanımını

irdelemektir. Bunun için konuyla ilişkili doküman incelemesi, film taraması ve

betimsel analiz tekniği birlikte kullanılmıştır. Bu yöntemlerin birlikte kullanılmasının

çalışmanın metodolojisi açısından uygun olacağı düşünülmektedir. Dolayısıyla

çalışma, sinema ve sanat alanındaki ilgili araştırmalara yeni bir bakış açısı sunarak,

Ceylan sinemasının özgün ve etkileyici yönlerini daha iyi anlamamıza katkı

sağlayacağı düşünülmektedir.