Tez danışmanlığı, lisansüstü eğitim sürecinde öğrencilerin tez çalışmalarını yönlendiren ve destekleyen önemli bir aşamadır. Bu süreç, öğrencilerin akademik gelişimini etkileyen ve tez çalışmalarının başarılı bir şekilde tamamlanmasını sağlayan kritik bir role sahiptir. Ancak, tez danışmanlığı süreci karmaşık ve zorlu olabilir ve öğrenciler için olumlu veya olumsuz deneyimlere neden olabilir. Öğrencilerin tez sürecinde yaşadığı olumlu ve olumsuz deneyimleri ele alarak, tez danışmanlığı sürecinin önemini ve etkisini anlamaya çalışan bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomonoloji deseninde tasarlanmış ve farklı alanlarda çalışan 20 öğrenci araştırmaya gönüllü katılım sağlamıştır. Görüşmeler çevrimiçi platformdan yarı yapılandırılmış biçimde gerçekleştirilmiş ve ortalama 45-55 dakika arası sürmüştür. Elde edilen veriler MaxQda 2020 aracılığıyla analiz edilmiş ve toplamda 3 tema ile 8 koda ulaşılmıştır. Bulgular katılımcılardan direkt alıntılar ile sunulmuştur. Sonuç olarak, tez danışmanlığı sürecinde, öğrencilerin yaşadığı olumlu deneyimler; etkili iletişim, rehberlik ve mentorluk, özgüvenin artması, araştırma becerilerinin gelişimi gibi faktörlerle ilişkili olduğu görülmüştür. Öğrencilerin tez çalışmalarında başarılı olmaları ve kendilerini akademik alanda geliştirebilmeleri için bu olumlu deneyimlerin sağlanmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Öğrencilerin tez danışmanlığı sürecinde yaşadığı olumsuz deneyimler ise danışmanlarla uyumsuzluk, iletişim sorunları, yetersiz rehberlik veya destek, zaman yönetimi zorlukları gibi faktörler öğrencilerin motivasyonunu düşürdüğü, devamlılığı azalttığı ve tez çalışmalarının kalitesini etkilediği anlaşılmıştır. Bu nedenle, olumsuz deneyimlerin önlenmesi veya çözülmesi için tez danışmanlığı sürecinin iyileştirilmesi önemli olduğu düşünülmüş ve bu araştırmanın, öğrencilerin deneyimlerini değerlendirerek, tez danışmanlığı sürecinin nasıl daha etkili hale getirilebileceği konusunda değerli bilgiler sunmayı hedeflemiştir.
Thesis supervision is a crucial stage in the graduate education process that guides and supports students throughout their thesis work. This process plays a critical role in influencing students’ academic development and ensuring the successful completion of their thesis studies. However, the thesis advising process can be complex and challenging, often leading to both positive and negative experiences for students. This study aims to understand the importance and impact of the thesis advising process by exploring the positive and negative experiences of students during the thesis process. The research was designed using a phenomenological approach, one of the qualitative research methods, with 20 students from different fields voluntarily participating in the study. Semi-structured online interviews were conducted, each lasting 45-55 minutes on average. The data were analyzed using MaxQda 2020, resulting in three themes and ten codes. The findings are presented with direct quotes from the participants. The results revealed that positive experiences during the thesis advising process were associated with factors such as effective communication, guidance and mentoring, increased self- confidence, and the development of research skills. These positive experiences are deemed essential for students’ success in their thesis studies and for their academic growth. On the other hand, negative experiences were linked to factors such as incompatibility with supervisors, communication issues, inadequate guidance or support, and time management difficulties. These challenges decreased students’ motivation, led to reduced attendance, and affected the quality of their thesis work. Therefore, it is important to enhance the thesis advising process to prevent or address these negative experiences. This study aims to provide valuable insights on how to improve the thesis advising process and make it more effective by evaluating students’ experiences.