“I realized that I can express myself”: Motivational Drives behind Freshmen Attendance in Lectures


Creative Commons License

Gülbak O., Gülbak G. M.

TÜBA-AR : TÜRKIYE BILIMLER AKADEMISI ARKEOLOJI DERGISI = TURKISH ACADEMY OF SCIENCES JOURNAL OF ARCHAEOLOGY, cilt.13, sa.2, ss.237-245, 2023 (ESCI)

Özet

Ampirik Araşt›rma / Original Empirical Research

Bu makale, derslere katılımın ardındaki ana motivasyonel dürtüleri ve
bu güdülerin katılım oranına göre farklılık gösterip göstermediğini
anlamak için yürütülen bir araştırmanın bulgularını rapor etmektedir.
Çalışma, özellikle birinci sınıf öğrencilerinin yükseköğretim
bağlamında sunulan bir kitle dersi için bildirdikleri katılım nedenlerini
anlamayı amaçlamaktadır. Araştırmanın katılımcılarını İstanbul
ilinde İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 158
birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada, nitel veriler
yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla ve nicel veriler öğrencilerin
devam oranlarını açıklayan istatistiksel veriler aracılığıyla toplanmıştır.
Verilerin analizi, öğrencilerin öncelikle öğretim elemanının tarzı
tarafından motive edildiğini göstermiştir. Öğrencilere göre, öğretim
elemanlarının ders işleme biçimi, öğrencilere karşı tutumu ve kendini
ifade etme olanağı sağlaması, derse katılım motivasyonlarında büyük
rol oynamaktadır. Birinci sınıf öğrencileri için ikincil motivasyon,
ilginç bir içeriğe sahip müfredat, önerilen okumalar ve bonus puanlar
olarak bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin bir kısmı derslere sadece
devam zorunluluğu olduğu için katıldıklarını belirtmişlerdir. Devam
oranlarına bağlı olarak motivasyonu arttıran dürtülerin değişimine
ilişkin veriler, zorunlu devam uygulamasının yüksek devam oranlarına
sahip öğrenciler üzerinde bir etkisinin olmadığını göstermektedir.
Makalede, sonuçlar ilgili literatüre dayalı olarak tartışılmakta ve
yükseköğretim bağlamlarında motivasyonu artırmaya yönelik
çıkarımlar sunulmaktadır.
Anahtar Sözcükler: Motivasyon, Yükseköğretim, Ders katılımı,
Birinci Sınıf Öğrencileri
Abstract
This paper reports the findings of a research study conducted to
understand the main motivational drives behind attendance in lectures
and whether the drives differ based on the attendance rate. The study
particularly seeks to gain insight into the attendance reasons reported
by freshmen students for a common course offered in a higher
education context. The participants of the study consisted of 158
first-year students studying at the Faculty of Humanities and Social
Sciences in İstanbul, Türkiye. Qualitative data was collected through
semi-structured interviews, and quantitative data was collected through
statistical data describing students’ attendance rates. The analysis of
the data showed that the students were primarily motivated by the
lecturer’s style. According to the students, their lecturer’s way of
teaching, attitude towards the students and providing room for self-
expression play a major role for their motivation to attend the lectures.
The secondary motivation for freshmen was found as the syllabus
with an interesting content, suggested readings and bonus points.
Additionally, some of the students stated that they attended the lectures
only because the attendance is compulsory. Regarding the change of
motivational drives based on the attendance rates, the data revealed
that compulsory attendance does not have an impact on the attendance
of students with very high attendance rates. The results are discussed
in light of the relevant literature and the implications for increasing
motivation in higher education contexts are provided.
Keywords: Motivation, Higher Education, Attendance, Freshmen