• Fizik Öğretmen Adaylarının Afet Konteyneri Tasarımlarının Sürdürülebilirlik Özelliklerinin İncelenmesi


Tahmaz T., Akı F. N., Gürel Z.

16. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi, Edirne, Türkiye, 03 Eylül 2024

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Edirne
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Afet konteynerleri, afet durumlarında malzeme, enerji ve acil barınma gibi ihtiyaçları karşılamak için pratik ve etkili bir çözüm sunar. Ayrıca bu konteynerlerin sürdürülebilir özellikte olmaları gereklidir. Sürdürülebilirlik kavramı, var olanı devamlı kılma olarak tanımlanabilir. Sürdürülebilirliğin sağlanması ve uygulanabilir hale getirilmesi için izlenmesi gereken temel ilkeler vardır. Sürdürülebilirlik ilkelerinden ''yenilenebilir ve geri dönüştürülebilir malzeme kullanımı'', ''enerji verimliliği'', ''su tasarrufu'', ''atık yönetimi'', ''modüler tasarım'' gibi ilkeler göz önünde bulundurularak tasarlanan afet konteynerleri afet durumlarında kullanıma uygun olmaktadır. Bu araştırma 2022-2023 eğitim öğretim yılı bahar döneminde, Marmara Üniversitesi fizik öğretmenliği programında fizik öğretim yöntemleri-2 dersi sürecinde gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar, son sınıf öğrencilerinden oluşan dört kişilik bir gruptur. 6 Şubat 2023 depremi dolayısıyla dersler uzaktan eğitim ile Zoom platformu üzerinden işlenmiş, seçilen dört öğrenci gerekli ölçümleri almak için üniversiteye gelmişlerdir. Ders kapsamında katılımcılar iş birlikli grup çalışmasıyla Marmara Üniversitesi Göztepe Yerleşkesinde bulunan sivil savunma kulübü konteynerinin enerji problemine çözüm olacak yapı tasarımlarını proje çalışması olarak sunmuşlardır. Bu araştırmada öğretmen adaylarının afet konteyneri tasarlama projesi çalışmalarında sürdürülebilirlik ilkelerini projelerine nasıl entegre ettikleri ve projelerinin tasarım geliştirme süreçleri irdelenmiştir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Çalışma verilerinin elde edilmesinden durumun derinlemesine araştırılmasına imkan vermesi için birden fazla yol belirlenmiştir. Süreç boyunca öğrencilerden yarı yapılandırılmış görüşme formları, proje başlangıç ve final raporları toplanmış, dersler ve öğrencilerin kendi aralarındaki çalışmaları video olarak kaydedilmiştir. Toplanan belgeler içerik analizine tabi tutulmuştur. Proje tasarımı geliştirme süreçlerinde hangi aşamaların olduğu, kategoriler halinde elde edilmiş ve literatürdeki proje tasarımı aşamaları ile karşılaştırılmıştır. Dönem sonunda öğrencilerin afet konteynerleri için önerdikleri sürdürülebilirlik özellikleri sunulmuştur.