A research over the relationship between fast food consumption and consumer's values&lifestyles in Turkey


Creative Commons License

YILDIRIM F., ÇENGEL Ö.

AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, cilt.4, sa.10, ss.7-14, 2013 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 4 Sayı: 10
  • Basım Tarihi: 2013
  • Dergi Adı: AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.7-14
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde, küreselleşmenin gelişimi ile, değişime uğrayan işletme modellerini açıklamayayönelik yapılan birçok çalışmanın odak noktası hızlı gıda endüstrisi olmaktadır. Bu anlayışla,gıda endüstirisi yeniden şekil almış ve yemek kültürü değişmiştir. Bu gelişimkarşısındaişletmeler, tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik standart ürünler sunmayabaşlamıştır. Hızlı gıda kavramı bir sistem, bir işletme veya ürün olarak sınıflandırılmaktadır.Ürün boyutu ile değerlendirildiğinde, dünyaçapında aynı görünüm, daha öncedenbelirlenmiş menülerin nispeten düşük fiyatlar ile pazara sunumu şeklinde tanımlanmaktadır.Kültürlerarası çalışmalara bakıldığında, hızlı gıda markalarının kökeni Amerikantarzı tüketim anlayışına dayanmakta ve sözkonusu markalar girdikleri pazarda yemekkültürü ve yeme alışkanlıklarında büyük değişime yol açmaktadır. Bununla beraber,günümüzde sağlıklı, iyi görünüm kavramı gelişmiş ve sağlıklı ürünlerin hızlı sunumukonusu önem kazanmıştır. Bununla beraber değişen tüketici istek ve ihtiyaçlarıdoğrultusunda tüketici kararları etkileyen önemli bir unsur olarak değerlendirilen yaşamtarzları değişmiştir. Bu çalışmada, hızlı gıda tüketimine yönelik önceki araştırmabulgularından yola çıkarak hızlı gıda tüketimini etkileyen unsurlar ile üniversiteöğrencilerinin değer ve yaşam tarzlarının ilişkisini incelemek amaçlanmıştır.
In the emergence of globalization, fast food industry has become an important focus of studyin today s business models.In this sense, food industry has been reshaped and eating cultureshave changed. Companies in the food industry responded to this change as an attempt to offerstandardized products by meeting the ever - changing consumer needs and wants. To a higherjustification, fast food is initiated to be classified in terms of a system, company, or a productwhich offers a set menu with a key focus on low cost and standardized products soldworldwide at high quality standards. By looking at cross cultural studies, it is known thatthe industry has roots in the Americanism and change of eating habits along with culturaltransformation process. On the other hand, wellness concept is on the rise putting theprimary focus on healthy food even though it is quickly made and served. Besides, withrespect to changes in needs and wants, consumer s lifestyles are changed that effectconsumer s choices. In this study, it is aimed to analyze the relationship between the factorshaving an impact on fast food preferences and values & lifestyles of university students by taking into consideration the main aspects cited in literature.