Amaç - Bu araştırmanın amacı, işyerlerindeki yetiştirme ve kariyer algılarının, çalışan adanmışlığı
üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bu amaca yönelik olarak, araştırmanının temel denenceleri,
işyerlerindeki yetiştirme ve kariyer uygulamalarının çalışan tutkunluğunu olumlu yönde etkilediği
şeklinde belirlenmiştir.
Yöntem - Araştırma verileri, İstanbul’da faaliyet gösteren özel ve kamu bankaları çalışanlarından
İnternet üzerinden Google.forms yazılımını kullanarak kolayda anket yöntemi ile toplanmıştır.
Analizler 362 katılıcının verileri ile gerçekleştirilmiştir. Yetiştirme algısını ölçmek için Bartlett (1999),
kariyer uygulamaları algısını ölçmek için Yıldız (2017), çalışan tutkunluğu algısını ölçmek için
Schaufeli, Bakker ve Salanova (2006) tarafından geliştirilen ölçekler kullanılmıştır. Elde edilen verilere
güvenilirlik analizi, frekans analizi, normallik, faktör analizi ve çoklu regresyon analizi testleri
uygulanmıştır.
Bulgular – Regresyon analizleri sonucunda yetiştirme ve kariyer uygulamaları bağımsız
değişkenlerinin çalışan tutkunluğunun dinçlik, adanmışlık ve yoğunlaşma alt boyutlarını istatiksel
olarak anlamlı (p<0,05) ve pozitif yönde etkilediği saptanmış; test edilen 18 denencenin tamamı
doğrulanmıştır.
Tartışma - Araştırma, Türkiye’de bankacılık sektöründe gerçekleştirilmesi nedeniyle orijinaldir.
Yapılan analiz ile yetiştirme ve kariyer algılarının çalışan tutkunluğu üzerinde anlamlı bir etkisinin
olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca demografik değişkenlerden yaş, kıdem ve statüye göre çalışan
tutkunluğu algısı değişmekte iken eğitim seviyesi bu algıyı değiştirmediği anlaşılmıştır. Elde edilen
sonuçlar incelendiğinde örneklem sayısı itibariyle bankacılık sektörü için genellenebilir büyüklüktedir.
Araştırma sonuçları uygulayıcılar için de yol gösterici niteliktedir.
Purpose - The purpose of this research is to investigate the effect of training and career on employee
engagement. For this purpose, the main hypotheses of the research were determined that training and
career practices at workplaces positively affect employee engagement.
Design/methodology/approach - The research data were collected from private and public banking
employees operating in Istanbul using an easy-to-use survey method over the Internet. The analyzes
were realized with the data of 362 participants. Scales developed by Bartlett (1999) for training practices,
Yıldız (2017) for career practices, and Schaufeli, Bakker, and Salanova (2006) were used to measure
employee engagement. Reliability, frequency, normality test, factor analysis and multiple regression
analyses were performed with the data obtained.
Findings - The goodness of fit values of the models created as a result of the analyzes were excellent,
and all 18 hypotheses tested together with the sub-dimensions of the variables were accepted.
Discussion - Research is original because it was realized on the banking sector in Turkey. With the
analysis made, it was determined that the perceptions of training and career had a significant effect on
employee engagement. In addition, while the perception of employee engagement changes according
to age, seniority and status, which are demographic variables, it is understood that education level does
not change this perception. The results obtained can be generalized for the banking sector in terms of
sample size, and are guiding for practitioners.