İŞLETMELERDE GELECEĞİN VİZYONU OLARAK DİJİTAL DÖNÜŞÜMÜN GERÇEKLEŞTİRİLMESİ VE DİJİTAL DÖNÜŞÜM ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE UYARLAMASI


Creative Commons License

SAĞLAM M.

Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.20, sa.40, ss.395-420, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Dijital çağın gelişimiyle birlikte işletmelerde dönüşüm faaliyetlerinin hızla gerçekleştirilmesi gerekmektedir.Yöneticiler için dijital dönüşümün nasıl gerçekleştirileceği ve iyi tanımlanmış bir dijital dönüşüm stratejisininnasıl uygulanacağı merak konusudur.Amaç: Bu çalışmada geleceğin vizyonu olarak görülen dijital dönüşümün nasıl gerçekleştirileceği konusundaişletmelere yol haritası sunulmaya çalışılmaktadır. Ayrıca akademisyen ve araştırmacılar için sonrakiçalışmalarda kullanılması amacıyla dijital dönüşüm ölçeğinin Türkçe uyarlamasının geçerliliği ve güvenilirliğiaraştırılmıştır.Yöntem: Bu kapsamda dijital dönüşümün gerçekleştirilme nedenlerine, sürecine, karşılaşılan zorluklar veçözüm önerilerine, dijital dönüşüm stratejisine, dijital olgunluk düzeyleri, dönüşümün sürdürülebilirliği veuygulama örneklerine yer verilmiştir. Veri toplama aracı olarak anket kullanılmış ve veri analizinde SPSS 24ve AMOS 24 programları kullanılmıştır. Araştırma ihracat firma yöneticileri üzerinde gerçekleştirilmiştir.Örnekleme yöntemi olarak yargısal ve kartopu örnekleme tercih edilmiştir.Bulgular: Açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin orijinal formu doğrulanmıştır.Güvenilirlik testi Cronbach alfa değeri, yapı geçerliliği, birleşim ve ayrışım geçerlilik değerleri uygunbulunmuştur.Özgünlük: Çalışmanın, işletmelerin dijital dönüşümü gerçekleştirme çabalarında yol gösterici olması açısındanve ölçeğin Türkçe olarak akademik literatürde ilk uyarlama çalışması olması nedeniyle özgün olduğu ifadeedilebilir.
With the development of the digital age, transformation activities in businesses need to be carried out quickly. It is a matter of curiosity for managers how to perform digital transformation and implement a well-defined digital transformation strategy. Purpose: In this study, it is tried to present a road map to the enterprises on how to achieve digital transformation, which is seen as the vision of the future. In addition, the validity and reliability of the Turkish version of the digital transformation scale were investigated for use with academicians and researchers in future studies. Method: In this context, digital transformation reasons, process, difficulties and solution suggestions, digital transformation strategy, digital maturity levels, sustainability and application examples are included. Questionnaire was used as data collection tool and SPSS 24 and AMOS 24 programs were used in data analysis. The research was carried out on export company managers. Judgemental and snowball sampling was preferred as sampling method. Findings: As a result of the explanatory and confirmatory factor analysis, the original form of the scale was confirmed. Reliability test Cronbach alpha value, construct validity, composite and discrimination validity values were found appropriate. Originality: It can be stated that the study is unique in that it guides to enterprises in their efforts to realize digital transformation and the scale is the first adaptation study in Turkish in academic literature.