Biyodizel Yakıtlar için Çok Önemli Tedarik Zinciri Ağ Tasarımı: Türkiye Örneği


Creative Commons License

KARAKOÇ E. B., AYVAZ B., KUŞAKCI A. O., ÖZTÜRK F.

Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C: Tasarım ve Teknoloji, cilt.6, sa.4, ss.862-876, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Dünya üzerindeki tüketilmekte olan enerjinin büyük çoğunluğu yenilenemez enerjikaynaklarından olan fosil yakıtlardan elde edilmektedir. Uluslararası Enerji Ajansı’nın(UEA)verilerine göre dünya üzerindeki artan petrol talebini karşılayabilecek petrol rezervi 1,7 trilyonvaril civarında olup bu miktar yaklaşık 51 yıllık tüketimi karşılayabilmektedir. Tüm fosilyakıtlar gibi petrolün de yanma esnasında açığa çıkardığı zararlı gazların etkisiyle çevrekirliliğine ve küresel ısınmaya yol açtığı bilinen bir gerçektir. Bu nedenle alternatif enerjikaynakları yakın gelecekte daha büyük önem kazanacaktır. Alternatif enerji kaynaklarıaraştırıldığında Biyokütle enerjisinin öneminin büyüklüğü görülmektedir. Biyodizel, fosilyakıtlar için olabilecek en iyi ikame yakıt türü olmasından dolayı en çok kullanılan sıvıbiyoyakıtlardandır. Biyoyakıtların üretilmesi ve yenilenebilir enerjiler arasında önemli bir yeresahip olabilmesi için ilk aşamada maliyet etkin bir tedarik zinciri tasarlanması gerekmektedir.Bu çalışmada biyodizel tedarik zinciri ağ tasarımı için maliyet minimizasyonu amaçlayan birçok periyotlu karma tamsayılı doğrusal programlama modeli geliştirilmiştir. Geliştirilen model;tesis lokasyon seçimi, biyorafineride kullanılacak uygun teknoloji ve malzeme akış miktarı gibikarar değişkenlerini içermektedir. Bu çalışmanın en önemli özgün katkısı mevcut yazıntaramamıza göre konu ile ilgili Türkiye’de uygulaması yapılmış ilk çalışma olmasıdır.Geliştirilen modelin geçerliliğini test etmek için Türkiye‘de biyodizel tedarik zinciri ağ tasarımıprobleminin gerçek veriler kullanılarak çözümü yapılmıştır.
A major portion of energy consumed worldwide is derived from non-renewable energy sources. According to the International Energy Agency (IEA), the oil reserves that can meet the rising global oil demand around 1.7 trillion barrels, which may last about 51 years. Like all fossil fuels, petroleum is a well-known cause of pollution and global warming due to the harmful gases it releases. At this point, biomass energy emerges as a promising alternative energy source. Among alternative biomass products, biodiesel is the most widely used liquid biofuel as substitute fuel type for fossil fuels. Obviously, designing a cost effective supply chain is an essential component of a sustainable energy policy that aims to successfully substitute biodiesel for fossil fuels. In this study, we develop a mixed integer linear programming model minimizing the cost of supply chain network of biodiesel. The proposed model optimizes locations of processing facilities, technology to be used in bioprocessing, and amount of material flow. The main contribution of this work is that it will be the first study dealing with the Turkish Biodiesel supply chain, to the best of our knowledge. To prove the validity of the model, a country-wide supply chain network for biodiesel is designed using real data collected from Turkish market.