Uluslararası Mitoloji Kongresi , Mardin, Türkiye, 15 - 16 Mayıs 2024, ss.218-227, (Tam Metin Bildiri)
Tekstil bir imge
olarak antik çağ mitolojik hikâyelerinde yer bulmuş ve günümüze kadar izlerini
sürdürmüştür. Görünüşte bir örge olarak kullanılan tekstil imgesinin
oluşturulma yöntemleri, materyal özellikleri ve gereçleri de sembolik anlamlar
yüklenerek söz konusu hikayelerde yer almıştır. Bazı tanrı/tanrıçaların da
doğrudan tekstil veya giysi tanrı/tanrıçası olarak anıldığı tasvirler anlatılarda
mevcuttur. Aşağı Mısır'ın koruyucu tanrıçası Nit’in (Neith) avcılığın, savaşın,
doğurganlığın ve bilgeliğin tanrıçası olmasının yanında dokumacılığın da tanrıçası
olması, Antik Mısırda Tayet'in dokuma ve mumyalama tanrıçası olması, Sümer
mitolojisinde Uttu'nun dokuma, giysi tanrıçası olarak tasvir edilmesi, Hellen
mitolojisindeki Athena'nın zanaat dağıtması yönü ile vurgulanması ve Arakne ile
olan efsanenin dokuma üzerinden bir yarış olarak gerçekleşmesi bu hikayelerdeki
örnekler arasındadır. Günümüzde tarihsel süreç içerisinde biriktirilen ve
nesilden nesile aktarılan deneyimlere, somut ve soyut değerlere bakıldığında tekstil
imgesinin izlerine birçok mitte rastlanmaktadır.
Çalışmada nitel
araştırma yöntemlerine başvurularak; mitolojik hikayelerde yer alan tekstile
ilişkin sembol ve motifler, eğirme, dokuma, örme gibi tekstil üretim
yöntemleri, iğ, mekik, dokuma tezgâhı gibi tekstil üretim malzemeleri, ipek,
pamuk, yün gibi tekstil hammaddeleri çeşitli kaynaklardan taranmıştır. Bu kapsamda elde edilen veriler günümüzde
kullanılan eser, dil, yazı, ritüel gibi soyut ve somut değerlerde yer alan
izlerle karşılaştırılmıştır. Araştırmada tekstil imgesinin mitolojik
hikayelerdeki yeri ve önemi ele alınarak günümüzde mevcut olan değerlere
yansımalarını incelemek amaçlanmıştır.
As a textile image, it found a place in ancient mythological stories and has continued its traces until today. The methods of creating the textile image, its material properties and tools, which are apparently used as a knitting, are also included in the stories in question with symbolic meanings. There are depictions in the narratives where some gods/goddesses are directly referred to as textile or clothing gods/goddesses. Nit (Neith), the protector goddess of Lower Egypt, is the goddess of hunting, war, fertility and wisdom, as well as the goddess of weaving, Tayet is the goddess of weaving and mummification in Ancient Egypt, and Uttu is depicted as the goddess of weaving and clothing in Sumerian mythology. Among the examples in these stories are the emphasis on Athena in Hellenic mythology, with her aspect of distributing crafts, ant the fact that the legend with Arachne takes place as a race through weaving. Today, when we look at the experiences, concrete and intangible values accumulated throughout the historical process and transferred from generation to generation, traces of the textile image can be found in many myths.
By applying qualitative research methods in the study; Textile-related symbols and motifs in mythological stories, textile production methods such as spinning, weaving and knitting, textile production materials such as spindles, shuttles and looms, and textile raw materials such as silk, cotton and wool were scanned from various sources. In this context, the data obtained were compared with the traces in abstract and concrete values such as works, languages, writings and rituals used today. The aim of the research is to examine the place and importance of the textile image in mythological stories and its reflections on the values existing today.