Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.23, sa.51, ss.2134-2165, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma, ulus devlet ve ulusal kimlik inşasında dil politikalarının
basına yansımalarından hareketle 1930’lu yıllarda hayata geçirilmeye
çalışılan “Vatandaş Türkçe Konuş” kampanyasının toplumsal izdüşümlerini,
siyasi tarih bağlamında açıklamayı ve anlamlandırmayı amaçlamaktadır.
Bu amaçla 1930’lu yıllarda Türk basınında yer bulan ve kampanyayı
yansıtan haber ve başlıklara odaklanılarak açık erişimli gazete
arşivleri taranmış ve nitel analiz yöntemlerinden tematik analiz
yöntemiyle incelenmiştir. Yapılan analiz sonucunda, toplam altı
gazetede kampanya ile ilgili başlık ve haberlere 1934 yılı yoğunlukta
olmak üzere 1930-1938 yılları arasında yer verildiği ve
Musevilik/Yahudilik ile öğrenci gençler temaları altında toplandığı
görülmüştür. Musevilik/Yahudilik teması altında bulunan haber ve
başlıklar, takip edilen dil politikasının toplumsal düzeydeki
yansımalarının toplumun tüm katmanlarından ziyade, esas itibariyle
Yahudileri merkeze aldığını gösterirken; diğer tema ise söz konusu
yansımalarda devletin dolaylı temsilciliğini gazeteler, köşe yazarları
ve öğrenci gençler üzerinden yürüttüğünü ortaya çıkarmıştır. Elde edilen
bulgulara göre dil birliği çabalarının yalnızca azınlıklar gibi
toplumun belirli bir kesimine yönelik değil; aynı zamanda dili iyi
konuşmaya eğilim göstermeyen ve yabancı sözcükler kullanmada ısrarcı
olan toplumun tüm kesimlerine hitap ettiği saptanmıştır. Dolayısıyla
“Vatandaş Türkçe Konuş” kampanyasının arzulanan vatandaş inşa etme
sürecinde, yalnızca azınlıkları değil, tüm toplumu hedeflediği tespit
edilmiştir.
This study aims to explain and make sense of the social projections of the “Citizen Speak
Turkish” campaign, which was tried to be realized in the 1930s, in the context of political history,
based on the reflections of language policies in the press in the construction of the nation state
and national identity. For this purpose, open-access newspaper archives were examined by
focusing on the news and headlines that appeared in the Turkish press in the 1930s and reflected
the campaign and analyzed qualitatively through thematic analysis. As a result of the analysis, it
was observed that headlines and news items related to the campaign were covered in a total of
six newspapers between 1930 and 1938, with 1934 being the most common year, and were
grouped under the themes of Hebraism/Judaism and student youth. The news and headlines under
the theme of Hebraism/Judaism show that the reflections of the language policy at the social level
were mainly centered on Jews rather than all layers of society and the other theme revealed that
the indirect representation of the state in these reflections was carried out through newspapers,columnists and student youth. According to the findings, language unity efforts are not only targeted at a certain segment of society, such as minorities, but also at all segments of the society who do not tend to speak the language well and insist on using foreign words. Therefore, it has been determined that the “Citizen Speak Turkish” campaign targets not only minorities but the whole society in the process of building the desired citizen