İletişim Tarihi ve Sosyolojisi, Nurettin GÜZ, Editör, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınevi, Erzurum, ss.1-25, 2011
Çağımızın en önemli kitle iletişim araçlarından biri olan televizyon geniş kitleleri çeşitli yönlerden etkileme ve kendine özgü bir kültür yaratma gücü ile dikkati çekmektedir. Bu yönüyle televizyon çok sayıda bilimsel araştırmalara konu edilmiştir. Nitekim televizyonda yayımlanan birbirinden farklı türlerdeki programlardan hedef kitlenin ne yönde etkilendiğine dair çok sayıda araştırma yapılmıştır. Böylece televizyonun seyirci üzerindeki olumlu/olumsuz etkisi ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Televizyonun yayın hayatına başladığı yıllardan günümüze kadar gelen sürece genel olarak bakıldığında televizyon yayıncılık sisteminde iki tür ile karşılaşılmaktadır: Bunlardan biri kamu hizmeti yayıncılığı diğeri de ticari yayıncılıktır. 1980’lere kadar Avrupa yayıncılık sisteminde başat konumda olan kamu hizmeti yayıncılığının amacı eğitmek, haber/bilgi vermek ve eğlendirmekken; ticari yayıncılığının temel amacı ise eğlendirmektir. Küreselleşme dalgası ile birlikte ticari yayıncılık yaygınlaşırken, kamu hizmeti yayıncılığı sorgulanmaya başlanmıştır.
Bu bölümün amacı, hem dünya hem de Türk televizyon yayıncılık tarihi hakkında genel bir bilgi vermek ve televizyon yayıncılığı açısından önemli aşamaları, kavramları ve konuları açıklamaktır. Bu çerçevede televizyonun icadı ve yayıncılık sistemlerinin gelişimi, Türk Televizyon Tarihi ve TRT, Türkiye’de kamu hizmeti yayıncılığı ve ticari yayıncılık, televizyonda yayın kuşakları konuları üzerinde durulmaktadır.