Lojistik yönetimi kapsamında ulaştırma modunun seçimi: Tekstil sektöründe bir uygulama


TOKER K., GÖRENER A.

Yönetim Dergisi:İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü, cilt.24, sa.74, ss.16-37, 2013 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

İşletmelerin lojistik faaliyetlerinin etkin yönetimi, organizasyonların amaçlarına ulaşmasında belirleyici bir unsurdur. Özellikle küresel ölçekteki lojistik operasyonlarında, uygun ulaştırma alternatifinin seçimi kritik önem arz etmektedir. Ulaştırma modu seçimi; çeşitli alternatiflerin yer aldığı, sayısallaştırılabilen ve sayısallaştırılması zor olan faktörleri içeren, çok kriterli bir karar verme problemidir. Bu çalışmada, farklı ulaştırma modu alternatiflerinin değerlendirilmesinde kullanılacak kriterlerin önem dereceleri, analitik hiyerarşi süreci (AHP) metodu uygulanarak hesaplanmıştır. Alternatif ulaştırma modu seçeneklerinin değerlendirilmesinde ise, ideal çözüme benzerliğe dayalı sıralama tekniği (TOPSIS) kullanılmıştır. Önerilen model, İtalya-Türkiye arasında yük taşımacılığı gerçekleştiren, tekstil endüstrisinde faaliyet gösteren, İtalyan menşeli bir firma için uygulanmıştır. Yöntem kapsamında dört farklı taşıma modu alternatifi değerlendirilmiş ve en iyi alternatif belirlenmiştir. Yapılan analiz sonucunda, karayolu - denizyolu - karayolu intermodal ulaştırma alternatifi seçilmiştir.
Effective management of enterprises’ logistics activities is significant factor that achieve their purposes. Selection of appropriate tranportation alternative is crucial issue especially for the global logistics operations. Tranportation mode selection problem is a multi criteria decision making problem which includes both tangible and intangible assessment factors which several alternatives. In this study, priorities of selection criteria for evaluate the transportation mode alternatives were calculated by using Analytical Hierarchy Process (AHP) method; and evaluation of different alternatives via Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS) method has been done. The proposed model is applied on the freight transport between Italy and Turkey for a Italy-based company in textile industry. By using this methodology four alternative transportation modes were appraised and the best alternative was decided. According to the analysis, land- sea- land intermodel choice is selected.