The Cinematic Anatomy Of Elderness: A Themaic Analysis of Vortex From Gaspar Noé


Creative Commons License

Sunal Kızıl G., Gürsoy G.

VI. International Social Sciences Congress Bosnia, Sarajevo, Bosna-Hersek, 24 - 25 Ekim 2024, ss.269-271, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Sarajevo
  • Basıldığı Ülke: Bosna-Hersek
  • Sayfa Sayıları: ss.269-271
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnsanoğlu için kaçınılmaz bir son olan yaşlılık toplum için önemli bir konudur.

Teknolojinin ve dolayısıyla tıbbi olanakların gelişmesi insanların yaşam kalitesinin

artmasına ve insan ömrünün uzamasına yardımcı olmuştur. Geçmiş dönemlerde yaşlı

bireyler toplumda akıl danışılan, önemli deneyimlere sahip kişiler olarak bilinirken,

günümüz toplumlarında hızla yenilenen düzene ayak uyduramayan ve teknolojinin

gerisinde kalmış kişiler olarak görülmektedir. Kültürler arası anlatı aracı olan sinemada,

yaşlılık olgusuna daha sık ve gerçekçi örneklerle değinildiğini söylemek mümkündür. Son

yıllarda yaşlılıkla ilgili filmlere bakıldığında ilk akla gelenlerden bazıları, Haneke’nin

2012 yılında çektiği film “Aşk” (Amour), 2015 yılında Sorrentino’nun yazıp yönettiği

“Gençlik” (Youth) ve 2021’de Zeller’in çektiği “Baba” (The Father)’dır. Çalışmanın

örneklemi, Gaspar Noé’nin 2021 yapımı “Vortex” filmi ise yaşlılık, ölüm ve zihinsel çöküş

temalarını derinlemesine işleyen, yönetmenin alışılmış stilinden oldukça farklı, minimalist

bir yapım olarak dikkat çekmektedir. Noé’nin “Vortex” filmindeki auteur yaklaşımı, onun

diğer filmlerine kıyasla daha sakin ve sabırlı bir anlatıyı barındırmaktadır. Genelde şok

edici, görsel olarak saldırgan filmleriyle bilinen yönetmen, bu filmde yaşlılık ve ölüm

temalarını daha empatik ve derinlikli bir şekilde işlemektedir. Film, Demans’ın etkisiyle

kadın kahramanın zihinsel kaybı, yaşlılıkla birlikte gelen bellek kaybını merkeze

koymaktadır. Noé, bu çöküşü yalnızca kişisel bir kayıp olarak değil, aynı zamanda

toplumsal bir sorun olarak da ele alır. Filmin teknik olarak anlatımı da görsel dili daha

güçlü hale getirmektedir. Film, iki karakterin bakış açılarını yansıtmak için sık sık ekranı

ikiye bölen bir anlatım dili kullanır. Bu “split-screen” tekniği, karakterlerin giderek artan

izolasyonlarını, yalnızlıklarını ve birbirlerinden uzaklaşmalarını görselleştirmekte önemli

bir araç olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada, “Vortex” filmi örneklemi üzerinden

yaşlılık, ölüm ve bellek gibi temaların işlenişi incelenerek tematik bir analiz yapılması

hedeflenmektedir. Özellikle çalışmada filmin görsel dilinin ve sinematografisinin bu

çerçevede nasıl kullanıldığı üzerinde durulacaktır.

Anahtar Kelimeler: Gaspar Noé, Vortex, Yaşlılık, Tematik Analiz, Demans, Sinema