uluslararası sosyal bilimler kongresi, Bayburt, Türkiye, 24 - 25 Ekim 2024, ss.145-146
ÖZET
Hızlı teknolojik gelişmelere paralel olarak iletişim araçlarının yaygınlaşmasıyla birlikte insanların bilgiye ve diğer insanlarla iletişime erişimi oldukça basit ve hızlı bir hale gelmiştir. İnternetin Web 2.0 tabanına geçmesi sonucu sosyal medya platformları ortaya çıkmış, böylece kullanıcılar için bireysel içerik oluşturma ve bunları paylaşma fırsatı doğmuştur. Özellikle ergenler ve genç yetişkinler, sosyal medya platformlarında giderek daha fazla zaman harcamaktadır. Sosyalleşme ve iletişim kurma amacının yanında sosyal medya, çeşitli olumsuz etkileri de beraberinde getirmektedir. Özellikle yaşamın rutin akışını etkileyecek biçimde sosyal medyadan uzak kalmanın yarattığı kontrol edilemez duygusal güçlüklerle karakterize sosyal medya bağımlılığı ve bunun sonucu oluşan anksiyete başta olmak üzere diğer ruhsal sorunlar, psikolojide önemli bir araştırma alanı haline gelmiştir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı, beliren ve genç yetişkinlik dönemlerinde sosyal medya bağımlılığı ile sosyal anksiyete arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Amaca yönelik olarak araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. 18-30 yaş ile 30 yaş ve üzeri 244 kişilik örnekleme sahip araştırmada, Demografik Bilgi Formu’na ek olarak Sosyal Kaygı Ölçeği Kısa Formu ve Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği Yetişkin Formu kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişki Pearson Korelasyon Testi ile incelemiştir. Katılımcıların demografik özelliklerine göre araştırma değişkenlerinin karşılaştırılmasında ise Bağımsız Örneklem T Testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre sosyal anksiyete ve sosyal medya puanlarının anlamlı düzeyde ve pozitif yönde ilişkili olduğu; sosyal anksiyete puanlarının beliren yetişkinlik döneminde yüksek olmak üzere yaşa göre farklılık gösterdiği; sosyal anksiyete puanlarının kadınlarda daha yüksek olmak üzere cinsiyete göre farklılaştığı ve sosyal medyada geçirilen süre arttıkça sosyal anksiyete puanlarının da artış gösterdiği görülmüştür. Bu araştırmanın giderek artan bir biçimde hayatlarımıza ödülleri ve bedelleriyle nüfuz eden sosyal medya platformlarının, özellikle genç yetişkinlikte yol açtığı sosyal medya bağımlılığı ve sosyal anksiyete olguları arasındaki ilişkiye yönelik literatüre katkı sağlaması beklenmektedir.
Anahtar Kelimeler: Sosyal Medya Bağımlılığı, Sosyal Anksiyete, Beliren Yetişkinlik, Genç Yetişkinlik