İşletmeler süreklilik ilkesi gereği, kuruluşanından itibaren faaliyetlerine ilanihaye devametme gayesini taşırlar. Faaliyetlerin devam ettiğiher noktada, işletmeler çeşitli risklerle karşı karşıyakalabilmektedir. Söz konusu risklerden biri de işlet- meler açısından önemi son çeyrek yüzyılda dahaçok anlaşılan hile riskidir. Hile kavramı işletmeleriçin sadece mali değil, etik değerlerin de zedelen- mesine, yer yer kaybolmasına neden olmaktadır.İşletme faaliyetleri sürecinde her an karşıkarşıya kalınabilecek olan hile gerçeği üzerindeyeterince durulması gerekmektedir. Söz konu- su hile faaliyetlerinin varlığının kati oluşu, bu riskimümkünse ortadan kaldırma en azından risktenkorunma konusunda işletmeleri çeşitli arayışlarasokmaktadır. Bu noktada iç kontrol yapısının, hiledenetimini önleme/önleyebilme ihtimali üzerindedurulmaya başlanmıştır. Bizde çalışmamızda özelolarak çalışan hileleri denetimi ile iç kontrol ilişkisiniincelemeye çalışacağız. Dünya genelinde kabul edilmiş bütünleşik biryapıya sahip olan COSO ( Committee of Sponso- ring Organization) iç kontrol yapısı, hileleri önlemenoktasında önemli bir önlem modeli olma özelliğitaşımaktadır. İç kontrol yapısı kendine özgü bile- şenleri (Kontrol ortamı, Risk değerlendirme, Kontrolfaaliyetleri, Bilgi ve İletişim, İzleme/Takip Faaliyet- leri) ile işletme faaliyetlerinin etkinliği ve verimliliği,işletmece sunulacak mali raporların ve bilgilerin gü- venirliği ve söz konusu mevcut yasal düzenleme- lerle çelişmeyen çok boyutlu bir yapı olarak ortayaçıkmıştır. Kontrol ortamının sağlanması ile başlayıp,izleme faaliyetleri ile nihayete eren iç kontrol yapı- sı, bileşenleri itibariyle de hile denetimini sağlama- ya ve belirli durumlarda önlemeye matuf bir yapıözelliğini taşımaktadır
As a matter of continuity principle, busines- ses have an aim from the moment of establish- ment, which is to continue their activities eter- nally. Businesses can be faced with various risksin every detail of ongoing activities. One of thementioned risks is fraud risk whose importan- ce for businesses is understood more in the lastquarter century. The concept of fraud is not onlyfinancial for businesses but also it causes ethicalvalues be injured and be disappeared in places. It is necessary to sufficiently focus on the factof fraud truth which can be faced with at any timein the process of operating activities. Being abso- lute of the existance of fraud activities at issue le- ads businesses to be in search of eliminating thisrisk if possible or at least hedging issue.At this point, the possibility of preventing /being able to prevent fraud auditing of internalcontrol structure has been started to be empha- sized. In our study, we also try to examine speci- fically the relationship between employee fraudand internal control. COSO internal control structure which hasbeen accepted throughout the world with an in- tegrated structure has the characteristics of beingan important precaution model in preventing fra- ud. The internal control structure with its uniquecomponents (Control environment, Risk assess- ment, Control activities, Information and Commu- nication, Trace/Track activities) has emerged as amulti-dimensional structure which does not conf- lict with existing legislation, reliability of financialreports and information presented by businessand effectiveness and efficiency of business operations. With its components, the internal controlstructure starting with the provision of controlenvironment and ending with follow-up activiti- es has the characteristics of a directed towardsstructure which provides fraud auditing and pre- vents in specific circumstances.