Değer zinciri yaklaşımı, stratejik birim eksenli, kâr/ortaklar odaklı ve çıkış noktasıolarak birincil ve destek faaliyetlere ilişkindir. Bu yaklaşıma yönelik en önemlieleştirilerden biri, değer zincirinin tüketici/müşteri odaklı olarak düzenlenmesigerektiği savıdır. Bu çalışmada, değer zinciri kavramı paydaşlar açısından elealınmaktadır. Değer zincirinin, sadece ortaklara ve tüketicilere/müşterilere dönükolmasının yeterli olmadığı ve tüm paydaşlar değerine dönük olarak ele alınmasıgereği üzerinde durulmaktadır. Makalede, konun teorik yönü irdelendikten sonra,İstanbul Sanayi Odası tarafından açıklanan 2009 yılının en büyük sanayikuruluşlarının tutum faktörlerine ilişkin bir araştırmaya da yer verilmektedir.Araştırmada altı tutum faktörünün paydaşlar değerini açıkladığı görülmektedir.
Value chain approach which is strategic unit and profit/share holder oriented isrelated to primary and support functions of organizations. Organizing value chain tobe customer/consumer oriented causes one of the most important criticisms to thisapproach. This paper discusses stakeholders value oriented value chain approach. Itexplains that satisfaction of shareholders is not enough for the success andcontinuity of value chain, satisfaction of all internal and external stakeholders of thecompany should be achieved for the success and continuity of value chain. Thispaper presents a study on attitude factors of Turkey‟s largest industrial enterprises of2009 which was listed by Istanbul Chamber of Industry towards their stakeholdersvalues after it explains theoretical perspectives. It is found out that six attitudefactors explain stakeholders values.