1. ULUSLARARASI ÜSKÜDAR BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR VE İNOVASYON KONGRESİ, İstanbul, Türkiye, 19 - 20 Temmuz 2024, cilt.1, sa.1, ss.793-803
ÖZET
İçinde yaşadığımız dijital çağda yazı,
çizim, modelleme ve tasarım aktivitelerinin bilgisayar destekli olarak
gerçekleştirildiği görülmektedir. Bunun bir diğer nedeninin de yapılan
aktivitelerin yapandan bağımsız olarak belirli bir dil birliği oluşturarak
işlem ve aktivite hızını arttırmasıdır. Teknolojinin gelişme hızının çok yüksek
olduğu günümüzde kullanıcıların bunun getirilerini hızla benimsediği ve
içselleştirdiği izlenmektedir. Dijital çağı bilgi çağı olarak da ifade
edilmektedir. Bilgi çağı, büyük miktarda bilginin (big data) büyük oranda
bilgisayar teknolojilerinin aracılığı ile kullanıcıların erişiminde olan bir
çağ olarak da ifade edilmektedir.
Dijital çağda yenilik ve yaratıcılık
temelli tasarım uygulamalarında da değişimler görünmektedir. Özellikle
uygulamalara dair yöntem ve yaklaşımların dijital ortamlarda yapılması
yaratıcılık unsurunu da etkilemektedir. Yenilik ve yaratıcılık sadece sanatın
değil, tüm akademik disiplinlerin ve eğitim faaliyetlerinin temelinde
bulunmaktadır. Yaratıcı süreçlerde öğrenme deneyimlerini anlamlandırmanın
kritik bir bileşeni olarak görülmektedir. İnovasyon genel olarak yeni fikirler,
olaylara yeni bakma yolları, yeni yöntemler veya değeri olan ürünler olarak
düşünülebilir. Yenilik, yaratıcılığın yani çıkış fikrinin, aslında bir şeyi farklı
şekilde üretmeyi veya yapmayı, bir şeyi gerçekleştirmeyi veya yeni bir şeyi
uygulamaya koyma fikrini içermektedir. Yenilik neredeyse her zaman özgünlüğü de
için de barındırmaktadır. Bu noktada ileri dönüşüm tasarım uygulamaları da
dikkat çekmektedir. Bu bildiri de yaratıcılığı ve yeniliği geliştirmeye
yardımcı olan çeşitli öğretme ve öğrenme yaklaşımları ileri dönüşüm tasarım
yaklaşımı üzerinden ele alınmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Tasarım,
Yaratıcılık, Yenilik, İleri Dönüşüm, Dijital Çağ