MİMARLIK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİ ÇALIŞMALARI 2019-2020 BAHAR DÖNEMİ


Suri L. (E. Kurulu Üy.), Öztürk G. (E. Kurulu Üy.), Ergin Asal A. (E. Kurulu Üy.), Ergül Türkerler Ö. B. (E. Kurulu Üy.)

İstanbul Ticaret Odası, İstanbul, 2024

  • Yayın Türü: Kitap / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: İstanbul Ticaret Odası
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Mimarlığın, çok disiplinli yapısı, eğitimin programlanmasında da kendini gösterir. Tasarımın söz konusu olduğu her alanda olduğu gibi mimarlık alanında da, amacın ve amaca bağlı senaryonun geliştirilmesi, devamındaki kurguya yön verir. Teknolojinin gelişmesi ve yaşam biçiminin çeşitliliği, mekan talebinde de farklı alanlara duyulan gereksinimi artırdı. Beklentiler, mekanın küçük-büyük, sade ya da kompleks yapısının, her zaman yaratıcı, çağdaş, yüksek kaliteli çözümlerle tasarlanmasını gerektirir. Tasarımın öncelikle tanımı, ne olduğu neden tasarlandığı, hedef kitlesi, konumu, yer seçimi, çevrenin doğal ve yapay unsurları ile kurduğu ilişki, nicelik ve niteliği, uygulanabilirliği, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mimarlık Bölümü eğitim sürecinde  dikkate alınan alınan konulardır. Bölümümüz, bir taraftan kültürel değerleri korumak-sürdürmek, diğer taraftan da çağdaş gelişmeleri takip etmek, günceli yakalamak üzere eğitimini sürdürür. Eğitim programları; birbirini destekleyen teorik dersler, atölye ortamındaki uygulamalı dersler ve pratiği geliştirmek amacı ile iki kez yapılan stajlarla kurgulanmıştır. Geniş kapsamda yaratıcı çözümlerin geliştirilebilmesi amacı ile dersler dışında eğitici teknik geziler, workshop, paneller ve uzman görüşleri almak üzere seminerler düzenlenmektedir.

Projeler, tüm dersler ve etkinliklerdeki  öğretinin ifadesine olanak sağlayan stüdyo çalışmalarıdır. Öğrencilerin bireysel ve grup içinde farklı yönlerde paylaşımı ve proje yürütücülerinin dönem boyunca birebir  ya da toplu olarak değerlendirmeleri ile geliştirilir. Her dönem belirlenen başlıklar kapsamında on dört haftalık dönem boyunca geliştirilen projeler, belirli zaman dilimi içindeki analizlere göre, bulunduğu dönemin kimlik unsurları bağlamında hazırlanan bu yönüyle de özgün, değerli çalışmalardır. Ancak bilgi, fikir ve tasarımları içeren sonuç ürünleri kitap haline getirilemediği zaman kaybolmaktadır. Yazılımların, robotların, bilgisayarların birçok konuda insanların yerini aldığı günümüzde, “fikir” insana özgü en kıymetli hazine niteliğindedir. Her biri günlerce araştırılarak, tartışılarak ortaya çıkan fikir ürünlerinin, kalıcı hale getrilmesi amacı ile bu kitap hazırlanmıştır.  

İstanbul Ticaret Üniversitesi, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mimarlık Bölümü’nde proje çalışmaları, öğrencilerin ilk döneminden son dönemine kadar tüm seviyelerde yapılır. Basit tasarımlardan kompleks tasarımlara kadar, her proje bir sonrakinin ön şartı olarak tamamlanır. Bu kitapta 2019-2020 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Dönemi’nde tüm seviyelerdeki örneklerden seçkiler bulunmaktadır. Dört yıllık eğitim sürecinde yıllara göre değişimin ve gelişimin izlenebileceği nitelikte ele alınan kitap, genç akademisyenlerimizin yoğun çabaları ile ortaya çıktı. Kitap mekanın belirli bir dönem kesitindeki durumunu yansıtmasının yanı sıra aynı zamanda program kapsamındaki öğrencilere kaynak oluşturacaktır. Tasarım sonucunda ortaya çıkan final çalışması, farklı dönem ve yaklaşımla her zaman yeni fikir ve değerlendirmelere açıktır. Öğrenci çalışmaları kitapçığı; proje yürütücüsü öğretim elemanlarının da kendilerini tekrar değerlendirebileceği, güncel koşullara göre eğitimde revizyona gidebileceği, daha iyi örneklerle yeni fikir üretebileceği bir kaynak olarak da katkı sunmaktadır.Doğal ve yapay çevre ilişkileri, enerji verimliliği, engelli erişebilirliği, fonksiyonel çözümler, malzeme seçimi, taşıyıcı sistem kurgusu, estetik unsurlar gibi çoğaltılabilecek çok yönlü yaklaşımların, her proje alanı ve kullanıcı özelliklerine göre geliştirilmesi kitabın özgün karakterini belirler.

Kitap formatının oluşturulması, bölümlerin seçilmesi, kapsamın  belirlenerek sıralanması, hem içerik hem de grafik anlamdaki emek, genç akademisyenlerimiz Aslıhan Ergin Asal, Gizem Öztürk, Özge Büşra Ergül Türkerler’e aittir ki onların uyumlu ve heyecanla çalışması bu kitabın hazırlanmasına ivme kazandıran en önemli etmenler arasındadır. Dönem boyunca gözlemle, araştırmayla, öğretim elemanlarının kritiklerini özümseyerek projelerine yansıtan öğrencilerimizin gayretinin kitapla karşılık bulmasını, kitabın, benzer çalışmalar için örnek alınmasını,  bağlantılı alan ve konularda, başvuru kaynağı olmasını dilerim.


Doç. Dr. Leyla SURİ


Mimarlık Bölümü Bölüm Başkanı