Kullanıcı-Ürün Etkileşiminde Simetri Faktörü / Symmetry Factor in User-Product Interaction


Öztürk Demirtaş P.

International Congress of Management, Economy and Policy / ICOMEP'22, İstanbul, Türkiye, 08 Eylül 2022

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnsan içinde bulunduğu doğal çevresi ve kurgulanmış yapay çevresinde sayısız form tarafından çevrelenmiştir. Duyu organları ile bu formlar ile etkileşim kuran insanın güvenilirlik, yakın hissetme, güzel ve estetik bulma, beğenme yada beğenmeme gibi verdiği tepkilerin ağırlıklı olarak formun yapısına bağlı olduğu öngörülür. Tamamlanmışlık ya da bitmişlik duygusunu oluşturan görüntünün insanda güven, sağlamlık, estetik etki oluşturduğu görülmektedir. Bu noktada biçimde simetri kavramı bu ilişkinin sağlanmasında önemli bir etkendir. Simetri denge ve orantıyı ölçmek ya da tarif etmek için kullanılan bir kavramıdır. Başka bir deyişle, iki nesnenin birbirine benzemesi ve uyumu olarak da söylenebilir. Estetik açıdan simetri, iki farklı nesnenin birbirine benzemesinde mükemmeliyet ve güzellik arayışının yansımasıdır. İnsan günlük hayatı içerisinde simetrik olan ya da simetrik izlenimi veren birçok alet,araç, yapı, canlı, yiyecek vb. ile karşılaşmaktadır. Endüstriyel tasarımla ilgili pek çok alanda, üretilen ürünün işlevselliği ve üretim kolaylığı göz önünde bulundurularak simetrik tasarımlar tercih edilmektedir. Endüstri ürünlerinin pek çoğu kalıp çıkarma, paketleme, muhafaza etme, kullanım kolaylıkları ve benzeri pek çok avantajı sağlaması dolayısıyla simetrik olarak tasarlanmaktadır Simetrik olarak tasarlanmış bir otomobil aerodinamik dengeye sahip olurken, alıcısına da simetrik görünümünden kaynaklanan psikolojik olarak sağlamlık ve güven hissi vermektedir. Nitekim simetrik şeylerin kolay hatırlanabilir olması pek çok marka ambleminin de simetrik tasarlanmasının nedenlerindendir. Ancak simetri çok tekrara girdiğinde, beklenenin aksine sıkıcı ve yorucu da olabilir. Bu nedenle burada simetrinin tersi asimetri önemli başka bir bileşendir. Bu çalışmada simetri ve asimetri üzerinden denge yaratmak incelenecek, bunun endüstriyel tasarım ürünlerinde biçimdeki etkisi ve kullanıcı üzerindeki etkileşime dayalı etkişi incelenecektir. Amaç tasarımda denge oluşturmada simetri ve asimetri kullanımını anlamak ve kullanıcı etkileşimindeki önemini vurgulamaktır.

 Anhatar Kelimele: Tasarım, Simetri, Denge, Kullanıcı etkileşimi