Reklamda Egemen İdeolojiyi Çözümlemek: Cinsiyet Rolleri ve Fanatizm Okuması


Creative Commons License

KOCABAY ŞENER N.

Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi (Online), cilt.0, sa.34, ss.77-99, 2019 (Hakemli Dergi) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 0 Sayı: 34
  • Basım Tarihi: 2019
  • Doi Numarası: 10.17829/turcom.529416
  • Dergi Adı: Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi (Online)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.77-99
  • Anahtar Kelimeler: Advertisement Analysis, Semiotic Analysis, Roland Barthes, Signification, Ideology
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Her medya metni gibi reklam metinleri de birincil işlevlerinin dışında işlevlere sahiptir. Bu işlevlerdenbiri de, egemen ideolojinin taşıyıcısı olmaktır. Reklam metniyle taşınan ideoloji, anlamlandırma sürecindeortaya çıkmakla birlikte anlamlandırma sürecini etkilemektedir de. Çok katmanlı bir yapıya sahip olanmedya metinleri, çözümleme işlemine tabi tutularak anlamlandırma sürecine yoğunlaşılır. Bu çalışmanınsorunsalını, sıkı dokunmuş bir medya metninin nasıl özgürleştirilebileceği sorusu oluşturmaktadır. Bunuyapmakta kullanılan yöntemlerden biri de göstergebilimsel çözümlemedir. Çalışmada Roland Barthes’ıngöstergebilimsel yönteminden yararlanılmıştır. Ancak anlamlandırma sürecinde ideoloji kavramının önemide göz önünde bulundurularak Marksist çözümleme yönteminde yer alan ideoloji kavramı çözümlemeyedahil edilmiştir. Çalışma, tek bir çözümleme yönteminin bazı medya metinlerinde yeterli olamayacağıvarsayımından hareketle farklı yöntemlerden ödünç alınan basamaklarla metin çözümlemesi yapabilmeönerisi sunmayı amaçlamaktadır. Bu yöntem, Clay marka çamaşır deterjanı reklamında uygulanmıştır.Çözümlemenin sonucunda, reklamın toplumsal cinsiyet rollerini ve sporda fanatizm olgusunu yenidenürettiği tespit edilmiştir. Varılan bu sonuç reklamın egemen ideoloji desteklediğini vurgular niteliktedir.
Advertisements as all media text have various functions except for primary function. One of the functions is to transfer dominant ideology. Ideology that is transfered by advertisements also emerges in the signification process and affects the process. Throughout the analysis of the media texts, which have a multi-layered structure, it is focused on the process of signification. “How to liberate tightly woven text?” is problematic of the study. In this paper, we have employed semiotic method of Roland Barthes but the concept of ideology, as it is offered in the Marxist analysis method, is also included into the analysis due to its importance in the signification process. Based on the assumption that a single analyis method cannot be sufficient for the investigation of some media texts, this study aims to propose a text analysis with the steps borrowed from different methods. This method has been applied in the advertisement of Clay laundry detergent. As a result of the analysis, it was found that advertising reproduces gender roles and the phenomenon of fanaticism in sports. This conclusion emphasizes that advertising supports the dominant ideology