Vuca Dönemlerinde Coso Kurumsal Risk Yönetiminin Önemi: Covid-19 Salgın Sonrası Yükseköğretim Kurumları İçin Model Önerisi


Creative Commons License

KARAKAYA G.

OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, cilt.16, sa.30, ss.2863-2882, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Kurumların katma değer oluşturacak şekilde yönetilmeleri için birden fazla yönetim modeli ve teorisigeliştirilmiştir. 2000’li yılların başına kadar çoğunlukla özel sektör işletmelerinde görülen bu uygulamalar, bu tarihten itibaren ayrım gözetmeksizin tüm idarelerin dikkatini çekmiş ve uygulanmıştır. Bunoktada kurumsal risk yönetiminin (KRY) teori ve uygulamaları, gerek özel sektör kuruluşlarınıngerek kamu idarelerinin programlarında yer almaya başlamıştır. Belirsizlikleri azami ölçüde ortadankaldırma, değişimlere olan duyarlılığı artırma ve olası karmaşıklığı önlemeyi amaçlayan KRY; sondönemlerde önemi giderek artan başka bir kavram ile teori bazında örtüşmektedir. Bu kavram VUCAkavramıdır. İş dünyası başta olmak üzere tüm alanlarda konuşulmaya başlanan VUCA; volatility(değişkenlik), uncertainty (belirsizlik), complexity (karmaşıklık) ve ambiguity (muğlaklık) kelimelerinin baş harflerinden oluşmaktadır. KRY modelinin temelinde önlemeyi amaçladığı her sorun, VUCAdönemlerinde idarelerin önüne çıkmaktadır. Bu anlamda önemi ve görevi giderek artan yükseköğretimkurumları, bir VUCA dönemi olarak COVID-19 salgın süreci ve sonrasında etkin ve verimli birKRY’ne ihtiyaç duymaktadır. Ülkemizde yükseköğretim kurumları KRY rehberleri düzenlemekte vekamuoyu ile paylaşmaktadır. Ancak 2020 yılı itibariyle gündemimize giren ve daha ne kadar gündemimizde kalacağını bilmediğimiz COVID-19 salgını, yükseköğretim kurumlarında bundan sonrasıiçin, modern, güncel ve ihtiyaca uygun bir KRY rehberini elzem hale getirmiştir. Çalışma kapsamındasalgın sonrası, yükseköğretim kurumlarının etkin KRY süreçlerini işletebilmeleri adına bir modelönerisinde bulunulmuştur.
Multiple management models and theories have been developed for managing institutions to create added value. These practices, which were mostly seen in private sector enterprises until the beginning of 2000s, have attracted the attention of all administrations without any discrimination and have been implemented since this date. At this point, the theories and practices of enterprise risk management (ERM) have started to take place in the programs of both private sector organizations and public administrations. Aiming to eliminate the uncertainties to the maximum, increase the sensitivity to changes and prevent possible complexity, ERM coincides with another concept, which has become increasingly important recently, on the basis of theory. This concept is VUCA. VUCA, which is spoken in all areas, especially in the business world, consists of the initials of the words volatility, uncertainty, complexity and ambiguity. Every problem that the ERM model aims to prevent comes before administrations during VUCA periods. In this sense, higher education institutions whose importance and duty are gradually increasing need a COVID-19 epidemic process as a VUCA period and then an effective and efficient ERM. Higher education institutions in our country organize ERM guides and share them with the public. However, the COVID-19 epidemic, which is on our agenda by 2020 and we do not know how long it will remain on our agenda, has made a modern, up-to-date and appropriate ERM guide necessary in higher education institutions from now on. Within the scope of the study, a model is proposed in order to enable higher education institutions to operate effective ERM processes after the epidemic.