Afrika'da Sinema Serüveni ve Cinéma Beur Akımı


ŞAKI AYDIN O.

İleti-ş-im, cilt.0, sa.2, ss.89-102, 2005 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 0 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2005
  • Dergi Adı: İleti-ş-im
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.89-102
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bugün Afrika sineması denildiğinde daha çok Sahra-Altı, Fransızca konuşulan ülkeler akla gelmektedir. Aslında, Afrika sineması, tüm Afrika kıtasında, farklı diller konuşulan ülkelerin hepsini ve hatta diasporayı da içermektedir. Ancak geçmiş sömürge kültürü sebebiyle buna bağlı sınıflandırmalar ve algılamalar çok yaygındır. Mısır sineması, Cezayir ya da Tunus sinemasına Arap sineması denmesi de oldukça yaygındır. Kıtanın dışında, Fransa’da yaşayan Kuzey Afrika kökenli Arap sinemacıların, Fransız toplumuna uyum süreçlerini anlattıkları Cinéma Beur (Arap Sineması) akımı da diasporadaki Afrikalıların yarattıkları bir sinema akımıdır. Bu çalışmanın amacı da, Afrika’nın içerisinde yer alan, Britanya ya da Fransa gibi sömürgeci ülkelerin büyük ölçüde yönlendirdiği, farklı sinema serüvenlerini ve bunlarla bağlantılı olarak Cinéma Beur akımını incelemektir.
The term African cinema refers to films made by directors from countries of Sub-Saharan Africa where French is spoken. However Egyptian, Moroccan and Algerian cinemas are usually called Arab cinema. A part from that, we can include the directors of Diaspora, too. Arabic film directors who live in France have created a new cinema movement expressing their problems of adaptation to French community. This cinema trend is called Cinéma Beur and the word beur is inverse form of the word Arab in French. The object of this paper is to highlight the history of film making in Africa and the meaning of Cinéma Beur as a cinema trend formed by immigrant Africans.