20. Millî Eğitim Şurası’nda Alınan Kararların Eğitimin Niteliği ve Geleceği Açısından İncelenmesi


Yiğit B., Parlar H.

Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, cilt.14, sa.2, ss.432-445, 2025 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 14 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2025
  • Dergi Adı: Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.432-445
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Eğitim, bireyin zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal yeteneklerinin ve tutumlarının belirli bir düzeyde uyum koşulları veya istenen yön değişiklikleri için sunulan bilgilerin bütünüdür. Hayat boyu devam eden bir süreç olan eğitim, planlı, programlı ve kapsamlı yaklaşımlarla verildiğinde anlam kazanır. Eğitimin sürekliliği kadar, yapısal ve potansiyel etkisi de önemlidir. Bu çalışmanın amacı, 2021 yılında düzenlenen 20. Millî Eğitim Şurası’nda alınan kararları eğitimin odaklı ve geleceğe yönelik olarak incelemektir. Dokuman inceleme yöntemi ile toplanan veriler, içerik analizine dayalı olarak bir tarama modeliyle analiz edilmiştir. MAXQDA 2020 nitel veri analiz programı kullanılarak kodlar ve alt kodlar elde edilmiştir. Elde edilen örnekler, açıklamalar aracılığıyla sunulmuştur. Alınan kararlar, eğitimde rol alan tüm aktörler (öğrenci, öğretmen, veli, müfettiş, müdür) ve eğitimine katılanlar (erken çocukluk eğitimi, ilkokul, lise, lise mezuniyeti sonrasında) kapsamındadır. Ayrıca, özel eğitime ihtiyaç duyan ve dezavantajlı gruplar için alınan kararların eğitim sistemi içinde etkin bir rol oynayacağı düşünülmektedir. Öğretim programlarının esnek ve güncel olması, hızla devam eden dünya şartlarına uyum sağlama açısından önemlidir. Milli Eğitim Şurası'nda alınan kararlarla, öğretim programlarının sürekli olarak güncellenmesi ve dönüştürülmesi için takip edilmesi ve araştırılması önerilmektedir.