Ürün geri çağırma stratejilerinin marka imajı ve tüketicilerin satın alma niyetleri üzerindeki etkisi: Otomotiv sektörü üzerine bir uygulama


ÖZDEMİR ÇAKIR H. Ö.

Erciyes İletişim Dergisi, cilt.3, sa.2, ss.44-56, 2013 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 3 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2013
  • Dergi Adı: Erciyes İletişim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.44-56
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma kapsamında, ürün geri çağırma stratejilerinin marka imajına ve tüketicilerinsatın alma niyetine etkisi üzerinde durulmaktadır. Ürün krizleri ile karşı karşıya kalan frmalarınürün geri çağırma olasılığı karşısında tercih edebilecekleri çeşitli stratejiler bulunmaktadır.Bunlar arasında inkar stratejisi, gönüllü geri çağırma stratejisi, gönülsüz geri çağırma stratejisive olağanüstü çaba stratejileri sayılabilir. Bu stratejiler öncelikle marka imajını, daha sonra isemarka imajı aracılığı ile tüketicilerin satın alma niyetini etkilemektedir. Araştırma kısmındaise İstanbul ilindeki araç sürücülerine uygulanan anketler aracılığı ile öncelikle otomotivsektöründeki ürün geri çağırma kampanyalarına karşı olan tutumlar belirlenmeye çalışılmış,daha sonra ise bu tutumların marka imajı ve satın alma niyeti üzerindeki etkileri incelenmiştir.Elde edilen bulgulara göre gönüllü geri çağırma ve olağanüstü çaba stratejilerinin marka imajıüzerinde pozitif etkileri vardır. İnkar stratejisi ise marka imajını olumsuz olarak etkilemektedir.Ürün geri çağırmanın marka imajını olumlu olarak etkilediği durumlarda tüketicilerin satın almaniyetleri de olumlu olarak etkilenmektedir. Eğer bu etki negatifse, satın alma niyeti de olumsuzolarak etkilenmektedir.
Within this study, the effects of product recall strategies on brand image and purchaseintentions are discussed. There are some strategies that could be preffered by the frms thatare faced with product crisis and product recall possibility. These strategies can be called asdenial strategy, voluntary recall strategy, involuntary recall strategy and super effort strategy.These strategies affect primarily the brand image, and after that the purchase intentions ofthe consumers by means of brand image. in the research part of the study; the attitudes of theautomobile drivers to the product recall strategies for the automotive sector are identifed at frst,and then the effects of these attitudes to brand image and purchase intention are analysed overconducting questionnaries to the automobile drivers that live in İstanbul. According to the resultsof the survey, voluntary recall strategy and super effort strategy have positive effects on brandimage. Denial strategy negatively affects the brand image. in cases where product recall affectspositively the brand image; purchase intentions of the consumers are affected positively. if thisimpact is negative, purchase intentions are negatively affected.