KUYUMCULUK SEKTÖRÜNDEKİ İŞLETMELERİN MARKA DEĞERİNİN ÖLÇÜLMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA


Creative Commons License

EYİLER R. Y., YILDIRIM F.

Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.18, sa.35, ss.383-409, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 18 Sayı: 35
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.383-409
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İşletmeler; satın alma, halka arz gibi faaliyetler içinde olmasalar da bilinen ve finansal olarak bir değertaşıyan markaya sahip olmak isterler. İşletmelerin markalarının değerini belirlemeye yönelik ihtiyaçları vebu alanda yaptıkları çalışmalar sonucunda birçok farklı marka değerleme yöntemleri geliştirilmiştir.Çalışmada, marka ve marka değeri kavramları, marka değerinin hesaplanması için geliştirilmiş yöntemleraçıklanmıştır. Bu çalışmada, kuyumculuk sektöründe faaliyet gösteren 16 işletmenin marka değeri, JaponyaEkonomi, Ticaret ve Sanayii Bakanlığı tarafından en uygun sonuç veren yöntem olarak seçilen HiroseYöntemi kullanılarak hesaplanmıştır. Analiz edilen üretici-ihracatçı kuyumculuk işletmelerinin Gelir GiderTablolarındaki verileri kullanılarak hesaplama gerçekleştirilmiştir. Ulaşılan sonuçlar yorumlandığında;incelenen işletmelerin yüksek maliyetle çalışmasına karşın, sadık müşterilere sahip olduğu ve küreselpazarda büyüme fırsatlarının olabileceği anlaşılmaktadır. Marka değeri bağımlı değişken, alt değişkenler(prestij, sadakat ve genişleme değişkeni) bağımsız değişken olarak alındığında yapılan regresyon analizisonucunda; alt değişkenlerin marka değeri üzerinde istatistiksel olarak anlamlı, pozitif yönlü ve önemli biretkiye sahip olduğu görülmüştür.
Businesses; they want to have a known and financially valuable brand, even if they are not involved in activities such as procurement and public offering. Many different brand valuation methods have been developed as a result of the needs of the enterprises to determine the value of their brands and their studies in this field.In the study, the concepts of brand and brand value, methods developed for calculating the brand value are explained. In this study, the brand value of 16 enterprises operating in the jewelery sector was calculated by Hirose Method, which was chosen as the most appropriate method by Japan Ministry of Economy, Trade and Industry. Calculated by using the data in the Income Statement Tables of the manufacturer-exporter jewelry enterprises analyzed. When the results are interpreted; despite the high costs of the enterprises examined, it is understood that they have loyal customers and growth opportunities in the global market. As a result of regression analysis, when the brand value is taken as dependent variable, sub-variables (prestige, loyalty and expansion variable); It was observed that the sub-variables had a significant and positive effect on the brand value.