T.C.Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi 4.Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı , Çanakkale, Türkiye, 5 - 06 Temmuz 2024, ss.1-30
Pazarlama iletişiminde reklam, halkla ilişkiler, doğrudan satış, satış geliştirme gibi faaliyetler,
tüketici davranışlarının şekillendirilmesi ve satın alma kararının oluşumunda büyük öneme
sahiptir. Markalar ve işletmeler, hedef pazarlarda yer alan tüketicilerin kendi ürün ve
hizmetlerini tercih etmesini kolaylaştırmak için marka bilinirliğinin sağlanması, sembolik ve
fonksiyonel faydaya yönelik özelliklerin açıklanması, satın alma kararının verilmesinin
hızlandırılması gibi amaçlarla geleneksel ve dijital kanallar üzerinde yoğun bir reklam faaliyeti
yürütmektedir. Ritüeller tüketici ihtiyaçlarının şekillendirilmesi, hedef pazarlarda yeni ihtiyaç
alanları oluşturulması için 200 yıldır yoğun olarak kullanılmaktadır. Bu konuda literatürde
mevcut çalışmalardan, Amerika'da Şükran günü ile ilgili reklamların, Japonya'da sevgililer
günü ile ilgili reklamların, Türkiye'de piyale makarnalarının reklamlarının ve kadınların hediye
alma ve verme ritüellerinin analiz edildiği makaleler incelenmiştir. Bu çalışmada
YouTube.com sitesinde yayınlanan sevgililer günü temalı video reklamları analiz edilerek,
tüketicilere verilen reklam mesajları tematik olarak gruplandırılmalı çalışılmış, sektörler,
ürünler, toplumsal cinsiyet rolleri gibi açılardan reklamların gruplandırılması ve temaların
belirlenmesi hedeflenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Hediye Verme, Ritüel, Dijital Pazarlama İletişimi, Reklam, Sevgililer
Günü