Hediye Verme Ritüellerinin Dijital Pazarlamaİletişiminde Kullanımının Türkiye'de Sevgililer Günü Reklamları Örneği Üzerinden İncelenmesi


Creative Commons License

Tümbek Tekeoğlu A. N., Ayyıldız M. E., Çulhagil Kır Ö.

T.C.Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi 4.Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı , Çanakkale, Türkiye, 5 - 06 Temmuz 2024, ss.1-30

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Çanakkale
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-30
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Pazarlama iletişiminde reklam, halkla ilişkiler, doğrudan satış, satış geliştirme gibi faaliyetler, tüketici davranışlarının şekillendirilmesi ve satın alma kararının oluşumunda büyük öneme sahiptir. Markalar ve işletmeler, hedef pazarlarda yer alan tüketicilerin kendi ürün ve hizmetlerini tercih etmesini kolaylaştırmak için marka bilinirliğinin sağlanması, sembolik ve fonksiyonel faydaya yönelik özelliklerin açıklanması, satın alma kararının verilmesinin hızlandırılması gibi amaçlarla geleneksel ve dijital kanallar üzerinde yoğun bir reklam faaliyeti yürütmektedir. Ritüeller tüketici ihtiyaçlarının şekillendirilmesi, hedef pazarlarda yeni ihtiyaç alanları oluşturulması için 200 yıldır yoğun olarak kullanılmaktadır. Bu konuda literatürde mevcut çalışmalardan, Amerika'da Şükran günü ile ilgili reklamların, Japonya'da sevgililer günü ile ilgili reklamların, Türkiye'de piyale makarnalarının reklamlarının ve kadınların hediye alma ve verme ritüellerinin analiz edildiği makaleler incelenmiştir. Bu çalışmada YouTube.com sitesinde yayınlanan sevgililer günü temalı video reklamları analiz edilerek, tüketicilere verilen reklam mesajları tematik olarak gruplandırılmalı çalışılmış, sektörler, ürünler, toplumsal cinsiyet rolleri gibi açılardan reklamların gruplandırılması ve temaların belirlenmesi hedeflenmiştir. Anahtar Kelimeler: Hediye Verme, Ritüel, Dijital Pazarlama İletişimi, Reklam, Sevgililer Günü