Öğretim Üyeleri Perspektifinden Araştırma Üniversitesi Girişimi: Bir Vakıf Üniversitesi Örneği


Creative Commons License

GÜLBAK O.

Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online), cilt.3, sa.3, ss.124-130, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Dünya ölçeğinde üniversite uygulamaları, Türkiye’de, araştırma üretkenliğini ve kalitesini arttırmak için 2016 yılındagerçekleştirilen Araştırma Üniversitesi Girişimi şeklinde yansımasını bulmuştur. Bu girişim kapsamında, 2017yılında YÖK tarafından, araştırma üniversiteleri belirlenmiş ve araştırma bursları, yükseköğretim kalite kurulu gibiyeni yükseköğretim politikaları geliştirilmiştir. Gerçekleştirilen yeniliklere dair yapılan bağlamsal ve diğer ülkelerlekarşılaştırmalı değerlendirmelere katkıda bulanacak olan bu çalışma, Türkiye’deki araştırma üniversitesi yapılanmasınadair, bir vakıf üniversitesi özelinde, yapılanmanın potansiyel uygulayıcıları/failleri olan öğretim üyelerinin görüşleriniincelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın verileri, bir vakıf üniversitesinde çalışan deneyimli sekiz öğretim üyesiyleyapılan yarı-yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Elde edilen verilerin sonucunda, öğretim üyelerinin yapılanmayadair imkandan çok zorluklara değindiği ve bu zorlukların lisansüstü eğitim, ders yükü gibi eğitim odaklı temalarlaberaber yönetimsel motivasyon gibi kurumsal temalar etrafında çevrelendiği görülmüş, sonuçlara ilişkin tartışma veöneriler sunulmuştur
In Turkey, world-class university practices take place as Research University Initiative undertaken with the purpose of increasing research productivity and quality in 2016. Within the scope of this initiative, research universities were specified and new higher education policies were adopted by Higher Education Council (YÖK) in 2017. The present study, as a contribution to the comparative and contextual evaluations about new policies, aims to examine the views of faculty members who are the potential practitioners/ agents about the research university initiative launched in Turkey. To this end, the data were collected from eight faculty members through semi-structured interviews for the study. The analysis of the data revealed that faculty members pointed challenges regarding the initiative rather than facilities and those challenges were centered around both educational (e.g. graduate programs, course load) and institutional (e.g. administrative motivation) themes. Discussion of results and suggestions for improvement were provided.