Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının bir yordayıcısı olarak bireysel değerler


Creative Commons License

PARLAR H., CANSOY R.

Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.0, sa.44, ss.125-141, 2016 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının bireysel değerleri ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 20152016 eğitim-öğretim yılında İstanbul Ticaret Üniversitesi ve Karabük Üniversitesinde pedagojik formasyon programında öğrenim gören 210 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırma verileri Kişisel Değerler Envanteri ve Öğretmenlik Mesleği Tutum Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, Pearson Çarpım Momentler Korelâsyon Analizi ve Çoklu Doğrusal Regresyon Katsayısı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, öğretmen adaylarının bireysel değerlerinde dair algılarının ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının yüksek düzeyde olumlu olduğu bulunmuştur. Bireysel değerler ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutum arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler olduğu ortaya konulmuştur. Öğretmen adaylarının bireysel değerlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumu pozitif yönde ve anlamlı olarak yordadığı görülmüştür. Sonuçlar ilgili literatür bağlamında tartışılmıştır
The purpose of this study was to examine the relationship between prospective teachers' personal values and attitude towards teaching profession. Participants of the study included a total of 210 teacher candidates from The Karabük University and The İstanbul Commerce University in the 2015-2016 academic year. "A Personal Values inventory" and "Attitude Scale towards the Teaching Profession" were the data collection instruments. Arithmetic mean, Pearson Product-Moment Correlation Coefficient and Multiple Linear Regression Analysis were used to analyze the data. The results of the study showed that the level of teacher candidates' values and attitudes towards the teaching profession were positive and high. The dimensions of Personal Values Inventory and the Attitude Scale towards the Teaching Profession correlated positively. The personal values of the prospective teachers were found to predict their attitudes towards teaching profession. Results of the study were discussed in line with the related literature and some implications were presented.