2. International Black Sea Scientific Research and Innovation Congress, Trabzon, Türkiye, 29 - 30 Haziran 2024, cilt.2, sa.2, ss.244-251
ENDÜSTRİYEL TASARIM DİSİPLİNİNDE “KÖTÜ
TASARIM” KAVRAMININ YARATTIĞI İLETİŞİM KAYIPLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME
ÖZET
Günümüzde geliştirilen ve hayatın her
alanında kullanmakta olduğumuz teknolojiler, endüstriyel ürünler, hizmetler ve
deneyimler aracılığı ile kullanıcılar arasındaki iletişimi arttırırken
değiştirdiği gözlemlenmektedir. Ürün tasarımcılarının temel tasarımca düşünce
ve uygulama yaklaşımlarında estetik açıdan hoş ve amaçlandığı gibi işlev gören
ürünler yaratmayı hedeflediği görülmektedir. Bununla birlikte, birçok tasarımın
işlevselliği ihmal ettiği ve estetiğe odaklandığı da görülmektedir. Yapılan
incelemede çeşitli alanlarda ortaya konulan tasarımların amaçlarına hizmet
etmekte nasıl başarısız olduklarını ve bu başarısızlıkların sonuçlarının
kullanıcılar üzerinde ürün iletişiminde yarattığı olumsuzluklara
değinilmektedir. Bazen iyi düşünülmüş ve iyi tasarlanmış olanın değerini
göstermenin en iyi yolu kötü tasarım örneklerinden geçmektedir. Bazen bu
örnekler yapay dünyanın nesneleri olan ürünlerle hayatımızın birçok alanında
kendini gösterebilmektedir. İyi tasarım çoğu zaman kullanıcı gözünde görünmez
bir yapıdadır. Ancak kötü tasarım uygulamaları tam tersine hemen
algılanabilmekte ve kullanım deneyimini olumsuz etkileme potansiyeline
sahiptir. Kötü tasarım, gereksiz yere kullanıcıların kafasını karıştırarak,
kullanıcıların zaten önceden var olan bilgiye sahip olduğunu varsayarlar ve bu
durum da iletişim kayıplarının ana nedenini oluşturmaktadır. Yüksek düzeyde
işlev gören, düzgün düşünülmüş bir tasarımın güvenli, kullanışlı bir tasarım
sağlamak için ne kadar önemli olduğunun ve tasarımcılar olarak nasıl önce işlevselliğe,
sonra estetiğe öncelik vermeye çalışmamız gerektiği de vurgulanmaktadır. Kötü
tasarım, beraberinde kullanıcı hatalarını getirirken kullanım ve ürün güvenliği
gibi alanlarda da olumsuzlukları ortaya çıkartabilmektedir. Bu noktada kullanılabilirlik, ürün iletişimi,
anlambilim ve kullanıcı merkezli ürün planlama kavramları dikkat çekmektedir.
Bu incelemede kötü tasarım kavramına dair olgular ortaya konulurken bunun
yarattığı etkiler kullanıcı deneyimi alanında iletişim kayıplarının nedenleri
üzerinden değerlendirilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Endüstriyel
Tasarımı, Kötü Tasarım, Ürün İletişim, Kullanılabilirlik, Kullanıcı Deneyimi
AN INVESTIGATION ON THE COMMUNICATION
LOSSES CAUSED BY THE CONCEPT OF "BAD DESIGN" IN THE INDUSTRIAL DESIGN
DISCIPLINE
ABSTRACT
It is observed that the technologies
developed today and used in every aspect of life increase and change the
communication between users through industrial products, services and
experiences. It seems that product designers aim to create products that are
aesthetically pleasing and function as intended in their basic design thinking
and application approaches. However, it also seems that many designs neglect
functionality and focus on aesthetics. In the analysis, it is touched upon how
the designs put forward in various fields fail to serve their purposes and the
negativities that the results of these failures create in product communication
with the users. Sometimes the best way to show the value of what is well
thought out and well designed is through examples of bad design. And sometimes
these examples can manifest themselves in many areas of our lives with products
that are objects of the artificial world. Good design is often invisible to the
user. However, on the contrary, poor design practices can be detected
immediately and have the potential to negatively affect the user experience.
Poor design unnecessarily confuses users into assuming they already have
pre-existing knowledge, which is the main cause of communication loss. It also
highlights how important a highly functional, well-thought-out design is to
ensure a safe, useful design, and how, as designers, we should try to
prioritize functionality first and aesthetics second. While poor design brings
user errors, it can also reveal negativities in areas such as usage and product
safety. At this point, the concepts of usability, product communication,
semantics and user-centered product planning attract attention. In this review,
while the facts about the concept of bad design are revealed, its effects are
evaluated through the causes of communication losses in the field of user
experience.
Keywords: Industrial
Design, Bad Design, Product Communication, Usability, User Experience