Siyasi reklamlar, siyasi pazarlama kampanyalarının hâlâ en etkili silahlarından biridir. Nitekim hem
gelişmekte olan hem de gelişmiş demokrasilerde siyasi kampanyalara harcanan bütçenin miktarı yıldan yıla
artmaktadır. Kampanya kaynaklarının önemli bir kısmı medyaya verilen siyasi içerikli reklamlara ayrılmakta,
bunun içinde en yüksek payı televizyon reklamları kapsamaktadır. Dijital dönüşüm, iletişimin her alanını
etkilediği gibi siyasal iletişim çalışmalarını da dönüştürmekte ve reklam kampanyalarına yansımaktadır. Bu
çalışmanın odak konusu siyasi iletişim alanındaki dijital dönüşümdür. Bir siyasi pazarlama tekniği olan siyasal
reklamcılık uygulamalarını konu alan bu çalışma, propaganda ve halkla ilişkilerin siyasal reklamcılıktaki
ilişkisini vurgulayarak literatürde sınırlı olan siyasal reklam türleri, siyasal reklam araçları, siyasal reklam
çeşitleri, siyasal reklam stratejileri konularına katkı yapmayı, Türkiye’de siyasal reklamcılık tarihi ve güncel
mevzuat üzerinden altyapı değerlendirmesi sunarak örnek vaka incelemesiyle siyasi kampanya çalışması
üzerinden siyasal reklamcılık örneklerini inceleyerek, bilgi ve veriler ışığında mevcut durumun
değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Vaka incelenmesi için siyasal arenada önem arz eden 24 Haziran 2018
Türkiye Cumhurbaşkanlığı ve 27. Dönem Milletvekili Genel Seçim sürecindeki siyasi kampanya uygulamaları
arasından şeçilmesi kararlaştırılmış ve seçimi kazanan partinin siyasi kampanya çalışmasının incelenmesi
uygun görülmüştür. Bu çalışmanın sonuçları doğrultusunda Türkiye’de yapılacak siyasal iletişimde geleneksel
mecralardan fazla geri çekilmeden dijitale ağırlık vereceğini, Z kuşağı merkezli çalışmalardan oluşan başarılı
siyasal reklam kampanyaları göreceğimizi söyleyebilmek mümkündür. Yeni nesil seçim kampanyaları
hakkında ise “Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun” tarafından belirtilen
propaganda serbestliği ve süresi bağlamındaki sınırlılıklar göz önünde bulundurulduğunda, siyasal reklam
çalışmalarında bütçeye ve milli servete daha az yük teşkil edecek, çevre dostu, mecra satın almayı
gerektirmeyecek, etkileşimi yüksek, geniş kitlelere ulaşma potansiyeli taşıyan, yeni teknoloji entegrasyonlarını
destekleyen, mevzuat ile sınırlandırılmamış, etkisi ölçümlenebilecek, bölümlendirme, kişiselleştirmeye ve
gerçek zamanlı editoryal düzenlemeye olanak sağlayan, çoklu mecra ile adaptasyonu yüksek sosyal ağların ve
diğer online hizmet sağlayıcıların siyasal iletişimde ağırlıklı olarak tercih edileceğini belirtmek mümkündür.
Political advertisements are still one of the most effective weapons of political marketing campaigns.
This is evident by the fact that in both developing and established democracies the budget spent on political
campaigns keeps increasing on a yearly basis. A significant amount of the campaign resources are devoted to
political advertisements, and until recently the content produced for television took the lion's share. Digital
transformation transformed political communication practices as all areas of communication and management.
The focus of this study is the digital transformation in political advertisement practices in Turkey. In order to
provide an infrastructure to the political advertising landscape in Turkey, this paper first elaborates on overlying
principles of political marketing, political advertising, propaganda and public relations then delves into the
current political advertising types, mediums as well as strategies integrated in political communication
campaigns. Then, to introduce the shift from a primarily print-based communication media towards the digital,
this paper presents a brief historical background on political advertising in Turkey and an outlook of the current
legislation governing contemporary advertising practices with political content. For the case study, the hotly
debated 27th Turkish Presidential Election is examined and the winning party’s political advertisement
campaign was analyzed to highlight the digital transformation of political advertising in political campaign
management in Turkey. The results of this study suggest that in Turkey, political campaigning in near future
will dramatically shift from the traditional political campaigning to digital formats and that the campaigns will
have a more Z generation oriented focus. Considering the limitations in the scope of freedom of propaganda
and duration specified by the Law on the "Basic Provisions of Elections and Electoral Registers", it can be
inferred that there will be an inclination towards new technology based campaigning that will be; budget and
environmental friendly, do not require the purchase of a medium, hold a high interaction potential and can
reach large audience segments. It is possible to state that social networks and other online service providers,
which are not limited by legislation, whose impact can be measured, which enable segmentation, personalization and real-time editorial editing, and which are highly adaptable with multi-media, will be the
preferred mediums of communication in the political communication landscape.