KURUMSAL İŞLETME TEKNOLOJİ GİRİŞİMİ İŞ BİRLİKLERİNİN TEMATİK ANALİZİ: TÜRKİYE GİRİŞİMCİLİK EKOSİSTEMİ BAKIŞ AÇISI


Creative Commons License

Çelik M., Büyükbalcı P.

I.ULUSLARARASI LİDERLİK VE GİRŞİMCİLİK SEMPOZYUMU, İstanbul, Türkiye, 20 - 21 Mayıs 2024, ss.122-123, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.122-123
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET

Kurumsal İşletmeler ile erken aşama teknoloji girişimleri arasındaki iş birlikleri son yıllarda akademik yazında geniş tartışma alanı bulan başlıklardan bir olmuştur. Bunun nedenleri arasında, “oyun bozucu” nitelikteki çevresel faktörlerin etkisiyle sürekli değişen endüstriyel alanlar ve artan sayıda oyuncu ile giderek karmaşık hale gelen pazar yapıları yer almaktadır. Çalışmada, tematik analiz ile bu iş birlikleri çerçevesindeki kilit temaların belirlenmesi, böylece literatürde ve uygulamada öne çıkan başlıkların ve daha derin analiz gerektiren alanların tespiti hedeflenmektedir. Çalışma, ilgili araştırma başlığındaki alanlara yönelik resmi ortaya koyarak, özellikle Türkiye’de bu iş birliklerinin hangi başlıklarda ele alınması gerektiğine yönelik bir yol haritası çizmeyi hedeflemektedir. Bu amaç doğrultusunda “corporate” ve “start-up” kelimeleri “collaboration”, “partnership”, “relationship”, “accelerator” ve “engagement” kelimeleriyle eşleştirilerek Web of Science, Springer, SCOPUS, Science Direct, Elsevier, EBSCO veri tabanlarında aramalar gerçekleştirilmiş, tespit edilen 36 makale detaylıca incelenmiştir. İş birlikleri için, öncüller, iş birliği karakterleri ve çıktılar olmak üzere üç önemli boyut belirlenmiştir. İş birliği öncülleri olarak firma büyüklüğü, deneyim, teknolojik bilgi ve yetkinlik ile ekosistem vurgulanmaktadır. İş birliği karakterleri ise iş birliği modelleri, süreci ve yapısıdır. İlgili literatürün bir kısmı, iş birliği modelleri arasındaki farklara odaklanmaktadır. Birçok makale, performans artışı için iş birliği sürecine odaklanmakta ve iş birliklerinin sahip olması gereken özellikleri ortaya koymaktadır. İş birliklerinin sonuçları olarak ise inovasyon performansı, rekabet avantajı ve finansal büyüme başlıkları dikkat çekmektedir. Türkiye'de girişimcilik ekosisteminin güçlendirilmesi ve sürdürülebilir bir inovasyon ortamının oluşturulması adına son yıllarda önemli adımlar atılmıştır. Türkiye'de iş birliklerinin ortaya çıkmasında kurumsal işletmelerin büyüklüğü, deneyimi ve teknolojik bilgisi ile girişimcilerin yenilikçi fikirleri ve esnek yapısı önemli rol oynamaktadır. Yasal düzenlemeler, vergi politikaları ve finansman olanakları gibi faktörlerin iş birliklerinin yapısına olan etkisi dikkate alınmalıdır. Türkiye'deki kuluçka merkezleri ve iş birliği platformları, kurumsal işletmeler ile start-up'ların bir araya gelmesini sağlayan önemli araçlardır. Kuluçka merkezi ve hızlandırma programları ile açık inovasyon programlarına verilen önem arttırılmalı ve iş birliklerini etkinliğini arttıran faktörler araştırılmalıdır. Özellikle iş birliği modellerinin çeşitliliği ve uygulanabilirliği üzerine yapılan analizler, Türkiye'deki iş birliklerinin başarısını anlamak ve etkinliğini arttırmak açısından önem taşımaktadır. Ayrıca, gelişmekte olan bir ekonomi ekosisteminde, bu iş birliklerinin nasıl çalıştığı ve kendilerine özgü dinamikleri ilgili literatür için de önemli bir teorik katkı potansiyeli taşımaktadır.

Anahtar Kelimeler: Kurumsal işletme, erken aşama teknoloji girişimi, iş birlikleri