BĠYODĠZEL TEDARĠK ZĠNCĠRĠ AĞ TASARIMI ĠÇĠN ÇOKAMAÇLI KARMA TAM SAYILI DOĞRUSAL PROGRAMLAMAMODELĠ ÖNERĠSĠ


Creative Commons License

AYVAZ B., SIRAKAYA M., KUŞAKCI A. O., ÖZTÜRK Z. F.

Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, cilt.23, sa.4, ss.55-70, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Dünyadaki enerji ihtiyacını karşılayan en önemli kaynaklardan biri olan fosil yakıtların yanması sonucunda oluşan sera gazları hem çevre kirliliğine, hem de küresel ısınmaya sebep olmaktadır. Bu nedenle, çevre dostu olan yenilenebilir enerji kaynaklarına ilgi artış göstermektedir. Bu hızlı trendi takip eden Türkiye Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), 2013 yılından itibaren benzine ve motorine yerli katkı olarak, oranları her yıl arttırılmak üzere biyodizel ve etanol ilave zorunluluğu getirmiştir. Bugelişme de yenilenebilir enerji kaynakları için etkin ve optimal yeşil tedarik zinciri ağı tasarımı çalışmalarının yapılmasını gerekli kılmaktadır. Bu çalışmada, yenilmeyen hammadde kaynaklarından üretilen ikinci nesil biyodizel yakıtların üretimi için çok amaçlı ve çok dönemli tedarik zinciri ağ tasarımı problemi ele alınmıştır. Ele alınan problemi modellemek için çok amaçlı karma tam sayılı doğrusal programlama modeli geliştirilmiştir. Önerilen model, biyodizel tedarik zincirinin toplam maliyet, çevresel etki ve sosyal etkisini çok amaçlı problemler için önerilen epsilon-kısıt yaklaşımı ile optimize etmektedir. Çalışmada ayrıca çevresel etki değerlendirme süreci, hem literatür çalışmalarıyla hem de Eco-indicator99, Recipe 2008, EDIP 2003, EPS 2000 gibi uluslararası değerlendirme metotlarıyla yapılmıştır.
The release of greenhouse gases resulting from the burning of fossil fuels, which are among themost vital sources to meet the energy demand in the World, causes both environmental pollution andglobal warming. Thus, significance of eco-friendly, renewable energy sources has gradually increased.Following this passionate trend, the Energy Market Regulatory Authority (EMRA) of Turkey hasimposed new regulations on biodiesel and ethanol use as domestic additives to petroleum derivativessince 2013. This fact, in turn, necessitates an effective and optimal design of green supply chain networksfor renewable energy sources. In this article, we study the problem of designing of a multi-purpose, andmulti-period supply chain network for second-generation biodiesel produced from unpalatable rawmaterial sources. To model the problem, a multi-objective mixed-integer linear program is developed.The proposed model aims at optimizing total cost, environmental impact and social impact of thebiodiesel supply chain by taking advantage of epsilon-constraint method for multi-objective problems.