BİYOFİLİK TASARIM VE MODERN MİMARLIK KESİŞİMİNDE BİR DEĞERLENDİRME: CARLO SCARPA MİMARLIĞI


Creative Commons License

Satıcı B.

İstanbul Ticaret Üniversitesi Teknoloji ve Uygulamalı Bilimler Dergisi, cilt.4, sa.2, ss.21-45, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Mimari üsluplardan en baskını olan modern mimarlık dönemi; tüm mimarların akımdan ve dönem şartlarından etkilenerek tasarladığı yapılar olarak okunmaktadır. Dönemin getirdikleri dışında, mimarlıkta moda kavramı üzerinden düşünebileceğimiz modern mimarlık baskısı sonucu üretilen yapıların niteliksiz veya benzer oluşu dönemin kısa ve basit bir eleştirisi olarak görülmekteydi. Günümüzde de geçmişteki tüm bu akımlardan etkilenerek yapılmış yapılar içerisinde ve insan eli ile değiştirilip dönüştürülen doğa sonucuyla hepimiz insan yapımı çevrelerde yaşamaktayız. Stephen Kellert’ın biyofilik tasarım için kullandığı “İnşa edilmiş çevrenin tasarımı için biyofili fikrinin değerlendirilmesi” ifadesi bu değiştirilmiş ve dönüştürülmüş çevrede, insan ile doğa arasında kopmaması gereken etkileşimin ve doğanın yararlı etkilerinin; mekânlardaki devamının yollarını aramaktadır. Mesleki anlamda etkin olduğu dönem gereğiyle (1919-1978) modern dünyanın içinde, mimar Carlo Scarpa’nın yapıları ve düşüncelerinin çağdaşlarından farklı olması üzerine mimarın yapıya bakışını biyofilik tasarım bağlamında değerlendirmek bu yazının amacını oluşturmuştur. Bu doğrultuda günümüz mimarlık üretimine özgünlüğünü bozmadan, biyofilik tasarım kriterlerini önemseyerek, içinde mutlu ve sağlıklı insanlar yaşayan yapıların üretimi konusunda örnek teşkil edebileceği öngörülmüştür.