MÜŞTERİ PROFİLİ VE ALIŞVERİŞ HAREKETLERİNİ BELİRLEMEDE RFM ANALİZİ VE BİRLİKTELİK KURALLARI ANALİZİ: PERAKENDE SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA


Oğur G., Borat O.

İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, cilt.22, sa.44, ss.359-376, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Günümüzde gelişen teknolojiyle birlikte hızlı değişen pazarlama dünyası artık ürün bazlı alınan stratejilerden uzaklaşarak, müşteri faktörünün önemini anlamış ve müşteriyi odak noktasına koyarak çalışmaları bu yönde yapmıştır. Pazardaki rekabetin artmasıyla birlikte kâr paylarının azaldığı sektörlerde; fazla sayıda ve farklı müşteri profillerine sahip olan işletmeler için var olan müşterilerin taleplerini karşılayarak memnun etmek ve müşterileri kaybetmemek, en az yeni bir müşteri kazanmak kadar önemli bir bahistir. Bu amaçla işletmeler müşteriyi merkeze koyarak çalışmalarını bu yönde ilerletmeye öncelik vermektedir. Sektörlerin sürekli değişip gelişmesiyle birlikte müşterilerin talepleri de hızlı bir şekilde değişmektedir. Bu nedenle işletmelerin müşteri taleplerine cevap verebilmesi için müşteri odaklı güncel çalışmalara yönelmesi gerekmektedir. Farklı kaynaklar incelendiğinde, müşterilere ait verilerin toplanması, işlenmesi, müşteri profillerinin analiz edilmesi sonucunda işletmelerin alacakları kararlarda yarar sağlayacak birçok çalışmanın olduğu görülmektedir. Bu çalışmada perakende sektöründe, müşterilerin alışverişteki davranışları analiz edilerek müşteri profilleri çıkarılıp her bir müşteri profiline uygun kampanya stratejilerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Yapılan çalışma iki aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşamada, teknik olarak daha çok müşterilerin satın alma alışkanlıklarını analiz ederek müşteri segmentlerini belirlemek için kullanılan bir istatistiksel model olan RFM (Recency, Frequency, Monetary) analizi esas alınmıştır. RFM analizi aracılığıyla müşterinin yakın zamanda satın alma işlemi, işlem sıklığı ve satın alma büyüklüğüne göre segmentlere ayırılmıştır, sonrasında ise her segmente uygun olacak kampanya stratejileri önerilmiştir. İkinci aşamada ise veri madenciliğinde kullanılan birliktelik kuralları analizinden biri olan Apriori Algoritması kullanılarak müşterilerin satın aldıkları ürünler arasındaki bağlantıları analiz etmek için Pazar-Sepet Analizi uygulanmıştır. Böylelikle müşterilerin hangi ürünleri birlikte satın aldıkları belirlenip kârı arttırmaya yönelik yapılabilecek stratejilere yön verilmeye çalışılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Veri Madenciliği, RFM Analizi, Apriori Algoritması, Pazar-Sepet Analizi, Perakende Sektörü